Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Testowy
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Uchwała Nr XII/84/2007 w sprawie: procedury uchwalania budżetu, Wieloletniego Planu Finansowego i Wieloletniego Programu Inwestycyjnego oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.


UCHWAŁA NR XII /84/2007

RADY MIEJSKIEJ W DĘBNIE

z dnia 12 lipca 2007 roku

w sprawie: procedury uchwalania budżetu, Wieloletniego Planu Finansowego

i Wieloletniego Programu Inwestycyjnego oraz rodzaju i szczegółowości

materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz.U. Nr 142 poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 47 poz. 327) Rada Miejska w Dębnie uchwala co następuje:

§ 1.1. Przygotowanie projektu budżetu Gminy Dębno wraz innymi wymaganymi niniejszą uchwałą dokumentami należy do wyłącznej właściwości Burmistrza.

2. Burmistrz opracowuje:

  1. na okres pięcioletni Wieloletni Plan Finansowy (dalej WPF) w zakresie dochodów i wydatków oraz możliwości zadłużania się Gminy przy uwzględnieniu aktualnie obowiązujących przepisów;

  2. Wieloletni Program Inwestycyjny (dalej WPI) na okres pięcioletni uwzględniający Strategię Rozwoju Gminy Dębno oraz Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego;

  3. Budżet Zadaniowy na dany rok budżetowy.

3. Plany, o których mowa w ust. 2 punktach a i b mają charakter kroczący, podlegający corocznej weryfikacji.

§ 2. 1. W powiązaniu z WPI oraz WPF Burmistrz przy pomocy Urzędu Miasta i Gminy i kierowników jednostek organizacyjnych gminy opracowuje projekt budżetu w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf) uwzględniający poniższe dokumenty.

2. Burmistrz zobowiązuje kierowników wydziałów, kierowników jednostek organizacyjnych gminy do sporządzenia i przedłożenia wniosków budżetowych zadań wykonywanych przez te jednostki.

3. Wniosek budżetowy jest dokumentem planistycznym składającym się z formularzy będących

załącznikami do Instrukcji Planowania określonych przez Burmistrza, składane przez podmioty

wymienione w ust. 2.

4. Sposób sporządzenia wniosków budżetowych i terminy składania określa Burmistrz dla podmiotów wymienionych w ust. 2.

5. Wnioski radnych, mieszkańców i sołectw w sprawie wprowadzenia do budżetu zadań w formie

dowolnej kierowane są do Burmistrza w terminie do 10 sierpnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

6. Koordynator współpracy z organizacjami pozarządowymi składa propozycję zadań własnych

gminy z zakresu pożytku publicznego, które mogą być realizowane przez wyłonione w drodze

otwartego konkursu ofert podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych i nie działające

w celu osiągnięcia zysku.

7. Podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku

podejmujące się realizacji zadań własnych gminy innych niż należące do sfery pożytku

publicznego przedstawiają Burmistrzowi w terminie do 10 sierpnia roku poprzedzającego

- 2 -

rok budżetowy ofertę wykonania zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy,

zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji (szczegółowa kalkulacja kosztów i przychodów).

8. Burmistrz w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy

przedstawia Radzie projekty uchwał w sprawie:

    1. przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

    2. przyjęcia Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie.

9. Burmistrz w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy przedstawia Radzie projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy na rok budżetowy Gminy Dębno z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, prowadzącymi działalność pożytku publicznego oraz stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego.

§ 3. Projekt budżetu składa się z projektu uchwały budżetowej oraz załączników powiązanych z zapisami

uchwały w zakresie:

  1. prognozowanych dochodów budżetu według źródeł w szczegółowości działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej oraz w podziale na dochody: bieżące i majątkowe,

  2. wydatków budżetu w szczegółowości działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem:

    1. wydatków bieżących w tym wynagrodzeń, pochodnych od wynagrodzeń, dotacji, wydatków na obsługę długu gminy, wydatków z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji;

    2. wydatków majątkowych;

  3. dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami;

  4. dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu działania innych jednostek samorządu terytorialnego lub administracji rządowej przyjętych w drodze umów lub porozumień;

  5. dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań określonych w miejsko-gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz programie przeciwdziałania narkomanii;

  6. wydatków na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących:

    1. z budżetu Unii Europejskiej ,

    2. z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),

    3. z innych źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi;

  7. wieloletnich programów inwestycyjnych;

  8. kwot przeznaczonych na dotacje na realizację zadań gminy z zakresu pożytku publicznego i spoza tej sfery;

  9. kwot dotacji celowych na pomoc finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego;

  10. kwot dotacji dla instytucji kultury, których organizatorem jest gmina ;

  11. kwot dotacji dla działających na terenie gminy publicznych i niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek oświatowo - wychowawczych;

  12. zakres i kwoty dotacji przedmiotowych;

  13. dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień zawartych przez gminę z innymi jednostkami samorządu terytorialnego;

  14. źródeł pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu gminy;

  15. przychodów i rozchodów budżetu gminy;

  16. planów przychodów i wydatków dochodów własnych jednostek budżetowych;

  17. planów przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

  18. wielkości środków wyodrębnionych do dyspozycji jednostek pomocniczych (sołectw).

- 3 -

§ 4. 1.W projekcie uchwały budżetowej:

a) ustala się wysokość rezerw: ogólnej i celowych,

b) ustala się limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych,

c) ustanawia się upoważnienia dla Burmistrza stosownie do przepisów ustaw: o samorządzie gminnym i o finansach publicznych.

  1. Do projektu budżetu dołącza się objaśnienia, które obejmują:

a) opis dochodów wraz z uzasadnieniem,

b) wydatki w układzie zadań (w zakresie inwestycji przyporządkowane do dziedzin

programowania),

c) prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne,

wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań gminy.

  1. Wraz z projektem budżetu Burmistrz przedkłada informację o stanie mienia gminy w szczegółowości nie mniejszej niż określa ustawa.

  2. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia gminy Burmistrz przedstawia:

    1. Radzie Miejskiej,

    2. Regionalnej Izbie Obrachunkowej - celem zaopiniowania w trybie i terminie ustawowym.

  3. Równocześnie Burmistrz przedkłada także projekty WPF i WPI.

§ 5. 1 . Przewodniczący Rady Miejskiej przesyła niezwłocznie projekt budżetu oraz projekty WPF i

WPI Komisjom Rady.

  1. Komisje Rady, kluby radnych oraz radni w terminie 21 dni od daty przekazania projektu budżetu przez Burmistrza Przewodniczącemu Rady Miejskiej formułują opinie o projektach budżetu, WPF i WPI oraz propozycje ewentualnych poprawek i przekazują je Burmistrzowi, a kopie do Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów oraz Komisji Rewizyjnej

  2. W przypadku, gdy poprawki będą prowadziły do zwiększenia sumy wydatków w odniesieniu do projektów budżetu, WPF i WPI, wnioskodawcy winni wskazać źródło pokrycia dla proponowanych zmian (określić dział, rozdział oraz tytuł);

  3. Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów w ciągu 7 dni po terminie określonym w ust. 2 przedstawia Burmistrzowi:

    1. opinię o skutkach finansowych poprawek zgłoszonych przez Komisje Rady,

    2. ostateczną opinię o projekcie budżetu, WPF i WPI.

  4. Komisja Rewizyjna w ciągu 10 dni po terminie określonym w ust. 2 przedstawi Burmistrzowi opinię o poprawności projektu budżetu, WPF i WPI oraz zgłoszonych poprawek pod względem przyjętej procedury ich uchwalania.

  5. Burmistrz ustosunkuje się na piśmie do zgłoszonych uwag i opinii w terminie 7 dni licząc od daty określonej w ust. 5 i przekaże swoje stanowisko Radzie Miejskiej.

  6. Po upływie terminu o którym mowa w ust. 2 inicjatywa w sprawie zmian (poprawek) w projekcie uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie Burmistrzowi.

  7. Rozpatrywanie projektu uchwały budżetowej, odbywa się w jednym czytaniu.

  8. Porządek obrad sesji budżetowej powinien zawierać:

a) odczytanie projektów uchwał: budżetowej oraz w sprawie WPF i WPI, wraz z

uzasadnieniem Burmistrza;

b) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej do uchwały budżetowej;

c) odczytanie opinii stałych Komisji Rady Miejskiej;

d) odczytanie stanowiska Burmistrza w sprawie opinii Komisji;

e) dyskusja nad przedstawionymi opiniami oraz stanowiskiem Burmistrza;

f) dyskusje nad zaproponowanymi poprawkami i ich przegłosowanie;

g) głosowanie uchwały budżetowej;

h) głosowanie uchwały w sprawie WPF i WPI.

- 4 -

  1. Rada Miejska podejmuje uchwałę budżetową w terminie przewidzianym ustawowo.

§ 6. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.

§ 7. Traci moc uchwała Nr XXX/195/2004 Rady Miejskiej w Dębnie z dnia 01 lipca 2004 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu, Wieloletniego Planu Finansowego i Wieloletniego Programu Inwestycyjnego oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

§ 8. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodnicząca Rady Miejskiej

mgr Helena Sługocka

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: 17-09-2007 15:04
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 17-09-2007
Ostatnia aktualizacja: - 17-09-2007 15:04