Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Testowy
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół z Sesji Nr XLIX z dnia 28.07.2005 r.


Protokół z przebiegu XLIX sesji Rady Miejskiej w Dębnie w dniu 28. lipiec 2005 roku.

Sesja RM odbyła się w Sali posiedzeń UMiG

Obrady rozpoczęły się o godz. 10.00. Zakończyły się o godz 15.30

Obradom przewodniczyła Przewodnicząca RM Helena Sługocka.

Na wstępie Przewodnicząca RM otworzyła obrady i przywitała wszystkich obecnych na sali posiedzeń.

Stwierdziła, że na sali posiedzeń obecni są: Burmistrz MiG , Z-ca Burmistrza MiG, Dyrektor Szpitala w Dębnie, Wicestarosta, radni powiatowi, kierownicy i dyrektorzy jednostek gminnych, prezesi spółek gminnych, kierownicy wydziałów UMiG, sołtysi wsi, mieszkańcy MiG

Lista obecności gości stanowi załącznik do protokołu nr 1

Stwierdziła, że na stan 21 radnych RM obecnych jest 21 co stanowi 100% stanu ogólnego Rady.

Wobec czego Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Lista radnych stanowi załącznik do protokołu nr 2.

Przedstawiam porządek obrad:

  1. Sprawy regulaminowe:

a/ otwarcie sesji RM,

b/ stwierdzenie kworum,

c/ przyjęcie protokołu z przebiegu XLVIII

d/ informacja Przewodniczącego RM o działaniach podejmowanych między sesjami,

  1. Sprawozdanie działalności Burmistrza MiG Dębno,

a/ pytania do sprawozdania,

b/ odpowiedzi na zadane pytania,

c/ przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza MiG Dębno.

  1. Interpelacje i zapytania radnych.

4. Informacja z wykonania inwestycji za I półrocze 2005 roku.

5. Informacja w zakresie promocji i współpracy z zagranicą miastami partnerskimi MiG Dębno.

6. Rozpatrzenie informacji Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli OSiR.

  1. Podjęcie uchwał w sprawie:

a/ zmiany budżetu i zmian w budżecie MiG Dębno na 2005 rok,

b/ zmiany planu przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i

Gospodarki Wodnej na 2005 rok,

c/ pokrywania kosztów dojazdu uczniów do szkół podstawowych i gimnazjów na terenie MiG

Dębno,

8. Odpowiedzi na zapytania i złożoną interpelację na sesji 30.06..2005 r.

  • Sprawy różne.

Przewodnicząca RM - w związku z prośbami mieszkańców zaprosiliśmy na sesję pana Dyrektora Szpitala w Dębnie i pana Wicestarostę aby przybliżyli nam sprawy czym żyje na dzisiaj szpital bo mieszkańcy wnoszą wiele zapytań. Po przyjęciu protokołu z przebiegu ostatniej sesji proszę gości o zabranie głosu.

Czy są uwagi do porządku obrad.

Kto jest za przyjęciem porządku obrad XLIX sesji Rady Miejskiej?

Stan radnych 21

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła porządek obrad.

Informuję, że protokół z przebiegu XLVIII sesji RM został sporządzony i wyłożony do wglądu w Biurze Rady. Dotychczas nie wniesiono uwag. Czy w dniu dzisiejszym ktoś chce wnieść uwagi odnośnie uwidocznionych zapisów w protokole sesji.

Kto jest za przyjęciem protokołu z przebiegu XLVIII sesji RM?

Stan radnych na sali 21

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada przyjęła protokół.

Informacja na temat Szpitala Powiatowego w Dębnie

Wicestarosta Andrzej Dobrowolski - starostwo przyjęło plan restrukturyzacji szpitala. Komplet dokumentacji zostanie złożony do Wojewody w celu uzyskania zgody na przeprowadzenie restrukturyzacji i otrzymania kredytu. Podpisaliśmy z firmą poznańską PROMOTOR umowę na restrukturyzację organizacyjna dwóch szpitali w powiecie myśliborskim. Firma otrzymała dwa warunki brzegowe w oparciu których ma przystąpić do pracy. Pierwszy warunek to zapewnienie opieki medycznej szpitali na potrzeby powiatu. Materiał taki jest przygotowywany i zostanie przedłożony Radzie Powiatu we wrześniu. Rada Powiatu będzie dyskutować w jakim kierunku pójdą procesy organizacyjne dwóch szpitali. W sprawie RTG - byliśmy u wykonawcy i w sanepidzie wojewódzkim i dzięki tym zabiegom od wczoraj jest decyzja o uruchomieniu RTG w szpitalu w Dębnie.

Dyrektor szpitala Andrzej Waszkiewicz - sprawa RTG - w dniu wczorajszym otrzymałem zezwolenie na uruchomienie RTG i osobno zezwolenie dopuszczające pomieszczenie w którym jest aparat. Wcześniej nie otrzymaliśmy pozwolenia na uruchomienie pracowni. Ponad miesiąc temu była pierwsza komisja która dokonała oględzin aparatu i nie otrzymaliśmy pozwolenia na jego uruchomienie. Druga komisja i praktycznie przy tych samych parametrach otrzymaliśmy pozwolenie na wykonywanie zdjęć. Od wczoraj bez ograniczeń funkcjonuje pracownia i aparat. Chce przeprosić mieszkańców za utrudnienia. Jeśli chodzi o program restrukturyzacyjny chcemy skorzystać z pomocy i wziąć pożyczkę ze skarbu państwa wysokości 1.300.000 zł i po 2 latach będzie ona umorzona wysokości 50%. Chcemy przeznaczyć na zapłacenie zobowiązań dla pracowników i likwidację zobowiązań dla ZUS. Dzięki takiej możliwości będzie można uporządkować wiele rzeczy. Będziemy również podpisywać ugody z wierzycielami. W tej chwili oczekujemy propozycji od firmy poznańskiej.

Radny M Wyszyński - dlaczego uruchomienie aparatu RTG tak długo trwało? Najpierw robi się projekt i uzyskuje się wszelkie warunki w jakich pomieszczeniach i zabezpieczeniach aparat może funkcjonować. Czy nie można było pomyśleć aby dla mieszkańców zewnątrz wykonać wejście osobne.

Radny K. Witkowski - jakie zadłużenie ma szpital. W jaki sposób powinny być załatwiane skargi mieszkańców.

Radny M Jacura - rentgen został przyjęty na warunkach dopuszczających -chciałbym znać warunki dopuszczające, czy to wiąże się z kasą.

Radny A. Dobropolski - co z ustawą 203 - miała być refundacja z państwa - czy to jest prawda.

Wicestarosta - zadłużenie szpitala na dzień dzisiejszy wynosi ponad 10.000.000 zł. Zwiększyło się zadłużenie o 2.000.000 zł po przegranym procesie o trzynastki dla pracowników. Jeśli chodzi o skargi - należy postępować zgodnie z KPA. Jeśli to nie jest przestrzegane to informacja powinna dotrzeć do organu założycielskiego czyli do starostwa. Odpowiedź powinna na skargę być udzielona.

Dyrektor Szpitala - odnośnie zabezpieczenia - na potrzeby remontu i modernizacji, uzyskania pozwolenia na budowę należało wykonać projekt, który obejmował prace remontowo-budowlane, kanalizacyjne, wentylacyjne ale również zabezpieczenie radiologiczne. Parametry nowego aparatu są lepsze od tego na podstawie którego były robione przymiarki radiologiczne. Pierwsza kontrola 23 maja dokonała obliczeń i pomiarów i nie dopuściła do pracy RTG. Ponowne badania wykazały dobre parametry i uzyskaliśmy pozwolenie. Ja nie mogłem stworzyć warunków idealnych dla personelu obsługującego RTG. Chcę powiedzieć, że nie zmieniliśmy nic i po drugiej kontroli uzyskaliśmy pozwolenie. Chcemy zmodernizować styl pracy urządzenia i pracowników na bardziej oszczędny. Nie ma potrzeby osobnego miejsca dla pacjentów ambulatoryjnych - jest ich zbyt mało w ciągu dnia aby ekstra wykonać osobne wejście do pracowni. Mamy w planie uruchomić drugą windę w szpitalu - rozwiąże się problem komunikacyjny. Szpital na ustawę 203 wydał już 3.500.000 zł. Będziemy mogli w ramach restrukturyzacji i pomocy publicznej dla szpitali zaciągnąć pożyczkę na ten cel . 450.000 zł wystarczy aby uregulować zobowiązania wobec pracowników. Funkcjonuje w szpitalu regulamin co do procedur załatwiania skarg . Co do dwóch skarg nie zostały zachowane procedury i prosiłbym jednak aby nie uogólniać skarg. Po wyjaśnieniach przedłożę pani Przewodniczącej wyjaśnienie.

Radny M. Wyszyński - panie dyrektorze skoro jest tak pięknie jak pan opowiada - aparat musi spełniać wszelkie warunki i pomieszczenie tez musi spełniać wymogi. Mam pytanie do pana Starosty - czy czas oczekiwania na aparat musiał być tak długi. Jak wygląda zadłużenie szpitala dębnowskiego w stosunku do barlineckiego .

Dyrektor Szpitala - nic nie zrobiono w sprawie nowego zabezpieczenia radiologicznego a mimo to bez trudu wydano za drugim razem pozwolenie na pracownię RTG. Wiem co było przyczyną ale nie będę o tym tutaj mówił bo dotyczy to spraw personalnych. U nas wskazania były o wiele mniejsze niż przewiduje norma.

Radny M Wyszyński - skoro jest tak dobrze to dlaczego sanepid nie zezwolił na pracę RTG. Drugie pytanie gdzie się znajduje RTG do prześwietlania zębów.

Dyrektor Szpitala - dlaczego nie zezwolono pierwszy raz - nie wiem. W pracowni obecnej należało wykonać pracownię dla pacjentów prześwietleń stomatologicznych przez co zmniejszyła się powierzchnia. Wg sanepidu dla tego aparatu musi być osobne pomieszczenie. W tej sprawie będę składał odwołanie do sanepidu wojewódzkiego w Szczecinie. My robiliśmy modernizację pomieszczenia i należało zachować wielkości wskazane w projekcie, nie mogliśmy sobie pozwolić na zmniejszenie powierzchni. Nasz aparat jest jednostanowiskowy. Aparat zębowy jest i będzie używany po pewnych wyjaśnieniach.

Wicestarosta - chcę podziękować Wysokiej Radzie za środki, które zostały wyłożone na sprzęt. Czy termin musiał być taki długi - na pewno nie. 30 maja szpital wystąpił do pracowni sanepidu o odbiór pracowni RTG . 23 czerwca sanepid Wojewódzki przysłał komisję i pracownia nie została odebrana. Za drugim terminem pracownik przyjechał i pracownia została odebrana. Sprawa zadłużenia - różnica 2.000.000 zł między szpitalami i wynika z przegranej sprawy sadowej o trzynastki.

Radny K Witkowski - pan starosta powołał się na KPA. My mieszkańcy mamy zastrzeżenia i mamy prawo iść do dyrektora. Znam przypadki niewłaściwego załatwienia sprawy. Chciałbym wiedzieć jakie są sankcje na pracownikach szpitala jeśli wpływają skargi do dyrektora.

Wicestarosta - należy wyrazić ubolewanie , że takie sytuacje mają miejsce. Niestety mamy do czynienia jeszcze z ludźmi, którym się wydaje, że nie oni są dla pacjenta, tylko pacjent jest dla nich. Są to kwestie nie organizacyjne a bardziej ludzkie, dyrektor jest zobowiązany wyciągać konsekwencje w stosunku do takich pracowników. Sądzę, że pan dyrektor problem rozwiąże.

Radny K. Witkowski - z tego widać, że pan dyrektor nie ma "siły" na rozwiązanie tego problemu.

Dyrektor Szpitala - do mnie ludzie przychodzą i są różne postawy. Proszę nie generalizować problemu, że nikomu nie udziela się odpowiedzi na skargi bo tak nie jest.

Radny S. Witkowski - sprawa przyjmowania pacjentów do RTG - 52 tygodnie to 1040 pacjentów. Sprawa prześwietlenia zębów - wina leży po pańskiej stronie. Dzisiaj pan się zastanawia gdzie on będzie zainstalowany. Dlaczego pan się nie zastanawiał w styczniu ubiegłego roku nad tym gdzie go postawić. Rada przeznaczyła na ten cel pieniądze a pan zaczął dopiero w maju realizować zadanie. Wszyscy zwalają winę na brak pozwolenia i na inne przeszkody a nie na opiekuńczą rolę. Za ten stan rzeczy pan Dyrektor ponosi pierwszy winę bo jest pan na miejscu i nikt panu nie zabronił robić tego co powinien. Co do ilości pacjentów to sprawdzę ale wszystko odbywa się koło sali zabiegowej na korytarzu - nie wiem czy zachowana jest higiena.

Radny A. Brzozowski - koledzy z Barlinka poczuliby satysfakcję z naszych problemów. Dlatego dobrze że tutaj rozmawiamy w sposób wyważony. Brakuje czasami czasu aby podziękować, natomiast o złych rzeczach to mówimy często i głośno. Sprawy skarg są bolesne i trzeba na te sprawy zwracać uwagę. Myślę, że podtrzymujemy dobrą tradycję, że szpital korzysta z naszej pomocy.

Radny M Wyszyńki - tematy które poruszamy to po to aby sprzyjały lepszemu wizerunkowi szpitala. Inaczej sprawy są dyskutowane na Radzie Powiatu a inaczej tutaj.

Radny A. Brzozowski - są to sprawy z naszego podwórka i chcę żeby one były tu rozwiązywane. Myślę, że te uwagi choćby najbardziej słuszne, krytyczne i bolesne były odebrane jako pożyteczne.

Przewodnicząca RM - widzimy dobre strony szpitala ale mówimy z troską o słabych stronach szpitala po to aby unikać ich i po to by szpital miał dobrą opinię u naszych mieszkańców i szeroko pojętym regionie by ludzie tutaj chcieli się leczyć. Mam serdeczną prośbę bo wokół RTG narosła trwoga prosiłabym aby poszła informacja jakie są świadczone usługi i kto może korzystać. Taka informacja nas uspokoi i ludzie będą wiedzieć że mamy coś dobrego co ma im służyć.

Burmistrz MiG - mówiąc o poziomie zadłużenia chciałbym zadać pytanie o bezpieczeństwo bieżącego funkcjonowania szpitala , ponieważ dotarły do mnie dwa sygnały o nie opłacaniu niektórych składek chociażby do Izby Lekarskiej.

Dyrektor Szpitala - ja nie zdejmuję z siebie odpowiedzialności za to co się stało z RTG i za to przepraszam. Wysokość zadłużenia wymagalne - na poziomie 4.000.000 zł i rodzą trudności. To co dotarło do pana Burmistrza to krzyk przewodniczącej " Związku Solidarności" o nie zapłacenie 511 zł składek. Ta sprawa została już załatwiona. Od połowy lipca wstrzymane są wszystkie egzekucje i będziemy przystępować do ugody z wierzycielami i efektem generalnym tego będzie restrukturyzacja zobowiązań, krótkoterminowych na zobowiązania długoterminowe.

Radny M Jacura - czy przy restrukturyzacji wchodzi również temat osobowy. Dotychczasowe restrukturyzacje były tylko osobowe. Czy założył pan w tej restrukturyzacji kontrakty dla lekarzy. Z tego co się orientuję to lekarze zatrudnieni są na umowę o pracę.

Dyrektor szpitala - wcześniejsze restrukturyzacje nie były tylko osobowe. Program restrukturyzacji polega na inżynierii finansowej gdzie musimy pokazać jak skorzystamy z ustawy o restrukturyzacji. Będziemy domagać się we funduszu zdrowia zwiększenia punktów na oddziały. Chcemy aby funkcjonowały nowe poradnie. W programie restrukturyzacyjnej mówimy o zmianie kosztów. Firma przygotowuje propozycje. Lekarze mają wynagrodzenie na zasadzie umowy o pracę a na kontraktach mają płacone dyżury. Przejście lekarzy na kontrakty dało by niewielkie oszczędności.

Wicestarosta - dziękuję za zaproszenie i dyskusję. Będziemy jeszcze wiele razy rozmawiać na temat szpitala. Przy kosztach osobowych na poziomie 75% przy takim systemie finansowania szpitali z NFZ będzie bardzo trudno pracować i utrzymać szpital na wymagalnym poziomie. Z tych kosztów należy schodzić organizacyjnie. Trzeba utrzymać szpital w Barlinku i Dębnie. Nie padło pytanie dlaczego firma zewnętrzna a nie sami wykonujemy plan restrukturyzacji. Trudno jest spojrzeć obiektywnie na sprawy szpitala dlatego poszukaliśmy firmę, która pracuje w tej branży 15 lat. Bardzo trudny temat i będziemy dyskutować na komisjach i sesji. Trwanie nadal w takiej sytuacji i grozi nam likwidacją szpitali. Czeka nas sporo pracy i trudnych decyzji które należy podjąć.

Ogłoszona została przerwa w obradach.

PKT 1 d - informacja przewodniczącego RM o działaniach podejmowanych między sesjami.

Przewodnicząca RM - złożone zostało sprawozdanie. Załącznik nr 3

=====================================

PKT 2 - sprawozdanie z działalności Burmistrza MiG Dębno.

Proszę Burmistrza o złożenie sprawozdania.

Burmistrz MiG - złożył sprawozdanie z działalności za okres od 01.07 2005 do 28.07.2005 r. Załącznik nr 4

Przewodnicząca RM - czy są pytania do sprawozdania.

Radny J. Baranowicz - mam uwagę co do sprawy dowożenia uczniów do szkół. Chodzi nam o redakcję zapisów by była taka sama odnośnie dzieci z Mostna , Więcławia i Łaz tak samo jak Chwarszczan i Gudzisza. Nie chodzi o jednakowe zasady dowożenia a tylko redakcję zapisów w uchwale Rady. Nikt nie upiera się przy tych samych zasadach dowożenia.

Burmistrz MiG - ja podtrzymuję swoje stanowisko. Muszę Radzie coś zaproponować przy rozbieżnych stanowiskach komisji. Moją rolą było określenie się co do rozbieżnych stanowisk komisji.

Radny J. Baranowicz - nie chodzi o jednakowy zapis zasad dowożenia, tylko jednakowe sformułowanie zapisu w uchwale Rady.

Burmistrz MiG - wyrażam swoje pierwotne stanowisko.

Radny A. Dobropolski - pkt 3 chodzi o sprawy przetargów na lokale- proszę o przybliżenie tego tematu.

Burmistrz MiG - jest wymóg podawania do publicznych wiadomości wykazu lokali do sprzedaży.

Radny B Ircha - projekt techniczny kanalizacji sanitarnej. Czy to jest temat w ponownym opracowaniu a już wcześniej zapłacony. Wyraziliśmy wcześniej decyzję o wydatkowaniu 50.000 zł na dokończenie dokumentacji a teraz widzę zapis 139.900 zł na tą samą dokumentację pracownia ze Szczecina. Co to jest ?

Burmistrz MiG - czy to jest pytanie czy komentarz. W roku 2001 była rozmowa w innych realiach i czasie na wykonanie zadania. Część było wykonane a część nie mimo że miała zapłacone za wykonaną robotę. Dochodzimy należności od tej firmy zgodnie z umową. Tamten zakres opiewał na określoną kwotę. Nie był ruszony temat Barnówka, Ostrowca Dolska.

Radny B Ircha - czy jeśli otrzymamy dokumentację ze Szczecina i w tej chwili z Gorzowa to one się zazębią czy nie. Komisja Rewizyjna skontrolowała dokumentację i stwierdziła , że prowadzone są prace na dokończenie dokumentacji w Szczecinie. Albo nas oszukano w czasie kontroli albo teraz co innego się urodziło.

Burmistrz MiG - było oświadczenie, że firma nie jest wstanie dokończyć wykonanie zaległej dokumentacji. W trzy lata po podpisaniu umowy nie moglibyśmy dochodzić swoich roszczeń. Ceny projektów poszły o 100% w górę. w 2005 roku są inne możliwości i koszty wykonywania kanalizacji projektów technicznych na kanalizację.

Radny M Jacura - o jaki sprzęt chodzi dla Policji. Czy pieniądze na zakup sprzętu były zapisane w wydatkach Komisji Przeciwdziałania Alkoholizmowi.

Sekretarz Gminy - komisja zakupiła sprzęt jest to : telewizor , magnetowid i odtwarzacz DVD Sprzęt jako taki nie był zapisany w budżecie komisji , natomiast jest to realizacja wniosku Komisariatu Policji i ma to służyć pogadankom w obecności dzieci szkolnych na temat narkomani i przemocy w rodzinie . Na profilaktykę w szkołach zapisane było 18.000 zł i z tych środków został zrealizowany wniosek Policji.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności Burmistrza MiG Dębno.

Stan radnych na sali 21

Głosowanie: za 20

1 wstrzymujący

Stwierdzam, że Rad przyjęła sprawozdanie z działalności Burmistrza.

===================='

PKT 3 - Interpelacje i zapytania Radnych.

Radny A. Dobropolski - czy projekty techniczne są weryfikowane w Urzędzie. Pan Kraszewski ma wodę w piwnicy na skutek budowy ścieżki rowerowej.

Radny B Ircha - mam pytanie do pana Burmistrza i chciałbym aby stwierdził czy tak lub nie - czy przyjmuje pan zasadę ciągłości i odpowiedzialności władzy? Powiem jaśniej - jeśli burmistrz Święcicki podjął jakieś działanie czy pan je kontynuuje i realizuje czy wyraża pan zupełnie coś innego. Rozszerzył bym to co wynika z Komisji Rewizyjnej z poprzedniej Rady chodzi o zalecenia. Czy mobilizuje to pana aby przestrzegać i przyjmować do realizacji zadania będąc następcom pana Święcickiego. Czyli zasadnicze pytanie czy jest pan za ciągłością i odpowiedzialnością realizacji zadań.

Radny J. Baranowicz - sprawa stypendiów dla uczniów - Składam wniosek aby podjąć decyzję o przyznanie stypendium dla uczennicy o największej średniej w gminie . Drugi wniosek aby wykonać spotkanie z Dyrektorami szkół i przedyskutować sposób przyznawania stypendiów i opracowania ich trochę inaczej.

Radny S. Witkowski - czy jest możliwe aby wnioski po 15 lipca i po 15 sierpnia były wciągnięte na nowa listę w Wydziale RiI i były wydrukowane osobno. Aby było to w programie tworzenia budżetu i WPI na lata następne. Jest za mało czasu i za dużo wniosków aby wszystkie rozpatrzyć. Czy można by było to oddzielić. Na promenadzie następne lampy oświetleniowe zostały rozbite, zniszczone i czy jest winny tego czy znów zwali się na energetykę, że w ramach swoich usług będą naprawiać. Czy idziemy drogą zaspakajania potrzeb i pilnowania aby takich dewastacji nie było , czy robimy nowe projekty a dewastacja następuje dalej. Na bezpieczeństwo wydajemy z budżetu 260.000 zł i efektów nie widać.

PKT 4 - informacja z wykonania inwestycji za I półrocze 2005 rok.

Radny K. Witkowski - na posiedzeniu Komisji była sugestia aby Burmistrz przedstawi inwestycje zamienne. To zostało przedstawione i dzisiaj ustalone. Dyskutowana była sprawa DOK, budynku TBS , realizacji ul. Ofiar Katynia, boiska w Sarbinowie. Odpowiedzi udzielał Kierownik RiI. Były wnioski na komisji , Burmistrz w swoim sprawozdaniu ustosunkował się do tych wniosków. Komisja przyjęła informację z realizacji inwestycji za I półrocze 2005 r.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem informacji dotyczącej wykonania inwestycji za I półrocze 2005 rok.

Stan Radnych na sali 21

Głosowanie : za 16

5 wstrzymujących się

Stwierdzam, że Rada przyjęła informację. Załącznik nr 5

==============================================

PKT 5 - Informacja w zakresie promocji i współpracy z zagranicą miastami partnerskimi MiG Dębno.

Komisja Oświaty Kultury i Spraw publicznych przyjęła informację.

Radny Z Myszkowski - co ze złożonymi wnioskami na kanalizację.

Burmistrz MiG - odbył się RKS - informacja w ciągu dwóch tygodni.

Z-ca Burmistrza - aby uzmysłowić państwu jak następuje proces punktacji to po sprawdzeniu przez ekspertów wniosek nasz na kanalizację był na 4 miejscu a po RKS skoczył na 1 miejsce. Następny etap to Zarząd wojewódzki a co tam się stanie to trudno przewidzieć.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem informacji w zakresie promocji i współpracy z zagranicą miastami partnerskimi MiG Dębno?

Stan Radnych na sali 21

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła informację. Załącznik nr 6

PKT 6 rozpatrzenie informacji KR z przeprowadzonej kontroli OSiR.

Radny P Chrobak - komisja Oświaty, Kultury i Spraw Publicznych przyjęła wyjaśnienia Burmistrza i Dyrektora OSiR w temacie organizacji maratonu 2005.

Radny K. Witkowski - komisja Rozwoju Gospodarczego i Finansów nie głosowała zaleceń KR a jedynie przyjęła wyjaśnienia do protokołu KR w zakresie organizacji maratonu 2005r.

Radny B Ircha - mamy dobre intencje, chcemy obniżyć koszty maratonu ale nic z tego nie wynika. Ja nie bez kozery zadałem pytanie panu Burmistrzowi bo chcę przytoczyć jego wypowiedź, którą kiedyś prezentował również jako członek Komisji Rewizyjnej :

" Podsumowując wszystkie maratony można zaoszczędzić około 100.000 zł i przeznaczyć tą kwotę na inną promocję miasta , lub dofinansować sport w szkołach". Dzieje się coraz gorzej i wciąż to samo. Znowu mówi się, że trzeba to zatwierdzić bo będziemy robić mistrzostwa, aby był dobry wynik , to trzeba "zająca zapłacić", zapłacić dla kilku ludzi aby zrobili dobry wynik bo to niby idzie w świat. Bogaty Wrocław czy inne miasta nie pozwalają sobie na takie koszty a Dębno tak. Różne są opłaty w formie delegacji aby nie trzeba było płacić podatków bo podrożyło by nam maraton, nieformalne jakieś metody się stosuje. Może weźmy się na odwagę i zrobić maraton prawdziwy , kto chce to biegnie, uczciwie , znajda się kibice i amatorzy aby rozsławiać to Dębno. Ten co tu przyjeżdża i otrzymuje za to 9.000 zł " guzik" nas rozsławia. My tu tylko 'międlimy" temat bo już czas, bo mistrzostwa. Mi osobiście nie potrzeba tych mistrzostw. Dla mnie lepiej by było aby te mistrzostwa były dla niepełnosprawnych i więcej to rozsławi Dębno, jak to co mamy. Wielokrotnie to mówiłem - ten maraton ma charakter po trochę przestępczy. Są tam nie czyste reguły , ktoś to ustala, jest komitet organizacyjny a pan Lenkiewicz i kilku ludzi decydują o wszystkim.

Burmistrz MiG - dlatego co roku zadaję pytanie czy występujemy o mistrzostwa Polski. Radni poznali jak ten sport zawodowy funkcjonuje. Piłka nożna już od 5 ligi też ma swoje zasady. Wielu dziedzinach sportu są określone reguły. Od lat organizowaliśmy maraton i Dębno potrafi zorganizować lepszy maraton od tych innych w Polsce i uzyskać dużo lepszy czas. Rada rozstrzygała a nie ja. Moje dążenia sa ograniczenie kosztów organizacji maratonu. Przy podobnych wynikach, wzrastającej liczbie maratończyków przekraczaliśmy liczbę 600 osób a koszty maratonu nie rosły. Jakiś efekt został osiągnięty. W tym roku wydano na maraton 200.000 zł przy wzrastających kosztach. Czy ja decyduję o kształcie maratonu czy co roku pytam się Rady ile środków przeznaczamy i proszę mi nie wciskać w usta do końca słów.

Wszystko odbywa się przy współpracy i za zgodą Rady.

Radny B Ircha - dlaczego za to płacą mieszkańcy. Panie Burmistrzu - ja mówię do Rady a nie tylko do pana i do tej części Rady, która pana popiera. Jak to się ma do kosztów dowozów dzieci do szkoły. Skąd pan wziął 200.000 zł bo budżet był o wiele większy a oszczędności Rada już przekazała dla OSiR. Jak to się ma do kosztów gdzie OSiR pół roku pracuje nad organizacja maratonu , również DOK, Wydziały Urzędu i dlatego nie należy mówić, że sama dotacja to 240.000 zł , bo to jest tylko 50% kosztów maratonu. Jak to się ma do waszej uczciwości, że wy się pytacie Rady o kwotę 240.000 zł a na resztę wydatków nie pytacie się. Na dowozy 20.000 zł to wojna przez cały rok. Dlaczego się szasta nie swoimi pieniędzmi, są to pieniądze mieszkańców. Dajcie swoje pieniądze na maraton tak jak ja na dowozy daję.

Dyrektor OSiR - maraton nie jest imprezą przestępczą i takie stwierdzenie jest bardzo niesprawiedliwe. Sprawą całej Rady jest przyznawanie środków na organizację maratonu.

Radny M Wyszyński - nikt nie jest przeciwny maratonowi. Należy zrobić oszczędności. Komisja w 2002 roku wypracowała wniosek aby maraton organizować w granicach 150.000 zł. Ta kwota jest wystarczająca do organizacji tej imprezy. Ja proszę aby niektórzy radni zapoznali się z fakturami i innymi dokumentami jak one przepływają i jak są realizowane. Dlaczego księgowość nie jest komputerowa - pozostawiam państwu to pod rozwagę.

Radny J. Baranowicz - rzeczywiście jest nad czym popracować i na przyszłe lata opracować nową formułę maratonu. Inaczej sprawa co roku będzie powracała jak bumerang. Oczekuję poważnej dyskusji w temacie przyszłej organizacji maratonu.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem informacji KR z przeprowadzonej kontroli OSiR?

Stan radnych 21

Głosowanie: za 18

3 wstrzymujących się

Stwierdzam, że Rada przyjęła informację KR. Załącznik nr 7

Ogłoszona została przerwa w obradach.

=================================================

PKT 7 a - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu i zmian w budżecie MiG na 2005 rok

Radny K. Witkowski - zmiany w zadaniach inwestycyjnych i zmiany w budżecie po dyskusji na komisji budżetowej zostały przyjęte przez komisję. Po zaakceptowaniu pani Skarbnik przedstawiła projekt 7 a uwzględniający wszystkie te zamiany zaakceptowane na posiedzeniu wspólnych komisji.

Skarbnik Gminy - zachodzi konieczność nowego brzmienia zapisu w zadaniu z adaptacji na remont , przebudowa , zmiana sposobu użytkowania przedszkola na USC i Salę Historii Regionu.

Radny B. Ircha - bezcelowym jest tytuł USC, biblioteka jest duża i wiele kosztuje a ślubów cywilnych mało kto zawiera i nie widać aby było lepiej w tej materii a my znowu tak serdecznie wywalamy niepotrzebnie pieniądze.

Radny M Jacura - podobnego zdania byłem tylko jak rozmawiałem z paniami z USC , wyraźnie powiedziały, że na urzędowanie to wystarczy im niewielkie biuro natomiast potrzebują dużo miejsca na archiwum. Są tam dokumenty które leżą całe lata w odpowiednich warunkach.

Przewodnicząca RM - z informacji uzyskanych z USC jest około 170 ślubów , ileś uroczystości związanych z jubileuszami. Jest to budynek reprezentacyjny. Na uroczystości zjeżdżają rodziny z całego kraju i zagranicy , wielu ludzi przychodzi po dokumenty jest tam ogrom ludzi przewijających się przez USC. Należy się cieszyć, że będziemy mieli piękny budynek w mieście i niech będzie kolejną wizytówką miasta.

Radny B. Ircha - pani Przewodnicząca na te reprezentacyjne budynki , złocenia i inne społeczeństwo musi dać pieniądze i utrzymać je w należytym stanie. Kto ma na to zarabiać gdy przedsiębiorstwa upadają. My przedsiębiorcy coraz mniej zarabiamy a coraz więcej administracja nas kosztuje. Ja długo ten rozziew będzie postępować. Bardzo łatwo daje się nie swoje pieniądze.

Przewodnicząca RM - nie będę z panem dyskutować.

Radny B. Ircha - pewnie , że nie bo pani nie ma wiedzy na ten temat.

Radny J. Baranowicz - nie jestem przeciwko aby było po przedszkolu USC, tylko nazywajmy rzeczy po imieniu. Nie było pomysłu na zagospodarowanie tego budynku. Należy niektóre zadania nazywać po imieniu.

Burmistrz MiG - liczyliśmy się z tym, że to przedszkole będzie zamknięte. Określiliśmy kierunek zagospodarowania tego obiektu. Były różne koncepcje zagospodarowania tego budynku. Część budynku będzie pełniło funkcję tradycji regionalnej i jest możliwość na ten cel uzyskać dotację w celu wyremontowania. Dlatego bez konsultacji Rady szybko zmieniłem nazwę funkcji w projekcie technicznym, bo część budynku będzie pełniło wspomnianą funkcję. Jeżeli otrzymamy dofinansowanie przez 5 lat obowiązkowo będziemy musieli funkcję tradycji regionalnej budynku utrzymać. Proszę Radę o zmianę nazwy zadania w budżecie .

Radny S. Witkowski - sprawa kwoty na zlecenie sprzątania. Może takich spraw jest więcej w innych wydziałach i jednostkach a my nie wiemy o tym, pieniądze są powielane. W czym tkwi problem i przez 14 dni nie można pracy rozdzielić bo jest to tak ważne stanowisko, że musi być zastępstwo. Nie chodzi o 2.500 zł a o zasadę. Wnioskuję o zdjęcie tej kwoty z projektu uchwały.

Skarbnik Gminy - jest tu zmiana tylko klasyfikacji budżetu. Umowy zlecenia są kompetencją Rady.

Radny S. Witkowski - jeśli tak to każdy urlop powinien być zastępowany umową zleceniem.

Kierownik AP - nie są to duże środki a jedynie przesunięcie ze środków administracji. Nasze panie sprzątaczki starają się pracę wykonywać jak najlepiej i potrzeba jest utrzymania porządku w różnych obiektach Urzędu jak w USC.

Burmistrz MiG - Jako pracodawca jestem zobowiązany do wysłania pracownika na urlop ale na pozostałe jeden dwa dni osoby mogą się zastępować i tak to praktycznie wygląda. Ja zabiegam o to aby rano Urząd był wysprzątany i aby mieszkańcy odnosili wrażenie że Urzad jest dobrze utrzymany.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem zmianą zadania wg wersji odczytanej przez panią Skarbnik

Stan Radnych 20

Głosowanie; za 19

1 przeciwny

Poprawka została przyjęta

Kto jest za przyjęciem wniosku Radnego S. Witkowskiego?

Stan radnych 20

Głosowanie; za 2

11 przeciw

  • wstrzymujących się

/ 1 radny nie głosował/

Stwierdzam, że wniosek nie został przyjęty przez Radę

Kto jest za podjęciem uchwały w sprawie zamiany budżetu i zmian w budżecie MiG na 2005 rok z przyjętym wnioskiem.

Stan radnych na sali 21

Głosowanie: za 17

1 przeciw

3 wstrzymujących

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr XLIX/291/2005. Załącznik nr 8

PKT 7 b - projekt uchwały w sprawie zmiany planu przychodów i wydatków GFOŚ i GW na 2005 rok.

Komisja Infrastruktury Wiejskiej i Ochrony Środowiska przyjęła projekt uchwały.

Przewodnicząca RM - kto jest za podjęciem projektu uchwały w sprawie zmiany przychodów i wydatków GFOŚ i GW na 2005 rok?

Stan radnych na sali 21

Głosowanie: za 20

1 wstrzymujący

Stwierdzam, ze Rada podjęła uchwałę nr XLIX/292/2005. Załącznik nr 9

PKT 7 c - projekt uchwały w sprawie pokrywania kosztów dojazdu uczniów do szkół podstawowych i gimnazjów na terenie MiG Dębno.

Radny P. Chrobak - komisja Oświaty, Kultury i Spraw Publicznych przyjęła projekt uchwały przedstawiony przez Burmistrza MiG.

Radny K Witkowski - na komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów Radny Z Myszkowski złożył wniosek o jednakowym zapisie w projekcie uchwały dla obydwu szkół i wniosek został przyjęty przez komisję.

Radny J. Sypniewicz - Komisja Infrastruktury Wiejskiej i Ochrony Środowiska przyjęła projekt uchwały bez poprawek.

Radny A. Brzozowski - Komisja Rewizyjna wnioskowała za jednakowym zapisem w projekcie uchwały .

Radny J. Baranowicz - na komisji Infrastruktury Wiejskiej i Oświatowej bardzo obszernie uzasadniałem potrzebę czy konieczność takiego samego zredagowania obu punktów w projekcie uchwały w sprawie pokrywania kosztów dowozu uczniów do szkół na zapis: Rada miejska uznaje za konieczne podjęcie działań zmierzających do pokrycia przez gminę kosztów dowozu uczniów" i dalszy ciąg jak w pkt 1 i 2. Zasady dowozu będą określone we wrześniu najlepszym sposobem. Znowu nie wiem po co próbujemy różnicować w samym zapisie. Odnośnie Mostna Więcławia i Łaz to jak będzie chodził autobus to zrefundujemy a jak nie to nie zrefundujemy. Natomiast odnośnie Chwarszczan, Gudzisza i Reczyc jeżeli nie będzie autobusu albo zepsuje się gimbus to musimy wysłać taksówki aby dowieźć uczniów z tych miejscowości do Szkoły w Dargomyślu. Należy zredagować zapis na jednakowy w uchwale.

Radny B Ircha - Na Komisji Rewizyjnej postawiłem wniosek o jednakowym pokrywaniu kosztów dowozu. Nie wiem dlaczego tyle krwi chcecie przetoczyć - po co? Nic nie szkodzi jedno drugiemu jest tylko równość zapisu. Wasze działanie to takie 500.000 zł na maraton ale 20.000 zł na dowóz to nie dać i ręce wam się trzęsą.

Radny Z. Myszkowski - ja proponuje aby w pkt 2 dopisać tylko Barnówko. Mieliśmy więcej jak tydzień by fachowcy się nad tym zastanowili. Proszę aby w tej uchwale równorzędnie potraktować szkołę w Barnówku w kwestii dowożenia uczniów. Jak pan Burmistrz zorganizuje dowóz technicznie to jego sprawa i my w to nie wnikamy. Zobowiązać Burmistrza do zorganizowania i sfinansowania dowozu uczniów do tych dwóch szkół. Niech Urząd weźmie na siebie ten ciężar zorganizowania dowozu. W obecnie proponowanym zapisie w projekcie uchwały jest oczywiste, że Urząd na siebie tego obowiązku nie weźmie. My przy tak wielkiej machinie administracyjnej boimy się tak drobnej sprawy wziąć na siebie. Chodzi o sfinansowanie i zorganizowanie a w jakiej formie to zadanie dla fachowców.

Radny B Ircha - skoro w wydziale OKiS ubyło pracy bo nie chcą zająć się wykupem biletów to zlikwidować jeden etat.

Burmistrz MiG - działania organizacyjne zostały podjęte. Rada podjęła stosowna uchwałę o zamknięciu szkoły w Barnówku. Działania organizacyjne dowozu części uczniów z tych miejscowości są przeprowadzane. Jest 8 dzieci które uczęszcza do SP nr 1. Powstało Stowarzyszenie, które podjęło określone obowiązki. Miesiąc temu uzasadniałem dlaczego wyszedłem z tą inicjatywą. Niższa subwencja w tym roku na dzieci wiejskie to po pierwsze i projekt organizacyjny pokazał , że pani Dyrektor musiała ruchy wykonać aby znaleźć się w tych finansach tj łączenie dwóch oddziałów. W tym momencie uważałem za niecelowe aby łączyć i stąd jest decyzja o zwiększeniu środków. Z taką inicjatywą wyszedłem i swoje stanowisko podtrzymuję.

Radny J. Baranowicz - mój wniosek jest bardzo prosty - aby początek pkt 1 brzmiał tak samo jak początek pkt 2. Umieścić w pkt 1 słowa " pokrycia przez gminę kosztów dowozu uczniów z miejscowości Więcław, Mostno, Łazy do Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Barnówku". Pkt 2 pozostawić taki jaki jest.

Przewodnicząca RM - kto jest z a wnioskiem pana Jana Baranowicza?

Stan radnych na sali 21

Głosowanie: za 7

11 przeciw

2 wstrzymujących się

/ 1 radny nie głosował/

Przewodnicząca RM odczytała projekt uchwały w wersji przedstawionej przez Burmistrza MiG. Kto jest za przyjęciem projektu uchwały ?

Stan radnych na sali 21

Głosowanie: za 13

6 przeciw

1 wstrzymujący.

/ 1 radny nie głosował/

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr XLIX/ 293/2005. Załącznik nr 10

PKT 8 - Odpowiedzi na zapytania i interpelacje.

Kierownik RiI - projekt ścieżki rowerowej znajduje się w pasie drogowym. Pan Kraszewski uczestniczył w postępowaniu. Miał okazję zajrzeć do w projekt budowy ścieżki. rowerowej. Pismo pana Kraszewskiego wpłynęło po ulewie twierdząc, że woda z rowu wpływa mu na posesję. Nie jest to prawdą. Odbyło się spotkanie w tej sprawie z wykonawcą robót, inspektorem nadzoru i przy udziale pana Kraszewskiego stwierdziliśmy jednoznacznie , że położone zostały kręgi fi 400 i nie jest zrobiony jako rurociąg szczelny po to aby działało to jako drenaż wód spływających z asfaltu. Cały rurociąg został obsypany pospółką żwirową celem odprowadzenia wód powierzchniowych. Rów spełnił swoje zadanie. Pan Kraszewski jest pewny, że w trakcie robót związanych z budowa ścieżki uszkodzono stary poniemiecki drenaż. Uważamy, że rów w tym miejscu jest na tyle płytki, że ta rura drenarska nie mogła iść do rowu bo drenaż idzie po niżej strefy przemarzania. Stanęło na tym, że pan Kraszewski na swoim ogródku znajdzie drenaż który mógł by być przerwany. Jeżeli drenaż będzie na wysokości wlotu do rowu tz żeśmy przerwali. Być może jest jakiś drenaż od strony Włościańskiej uległ zniszczeniu. Sprawa stanęła na tym, że pan Kraszewski odkopie i zobaczymy co dalej z tym zrobić. Druga sprawą jest to, że cała woda z podjazdu wlewa się na jego nieruchomość i tam stoi woda. Ja się zobowiązałem do tego aby porozmawiać z panią Leszczyńską, żeby zrobić jemu odwodnienie liniowe w pasie drogi. To że pan Kraszewski ma wodę w piwnicy to powodem jest nieszczelne fundamenty. Jego budynek jest niżej usadowiony i woda opadowa z całego terenu spływa na jego posesje i przesiąka przez nieszczelna izolację.

Radny A. Dobropolski - czy w ogóle na bieżąco weryfikowane są projekty techniczne i specyfikacje. Czy są protokoły odbioru cząstkowych inwestycji.

Kierownik RiI - jest obowiązkiem prowadzenie dziennika budowy i wykonawca ma obowiązek ustawowy zapisywać o wszystkich robotach zanikających do odbioru. Nie ma czegoś takiego, że na budowie jest szpachlowanie i musi być zrobiony protokół odbioru. Protokoły szczelności i inne są wymagane przy pozwoleniu do użytkowania. Roboty malarskie , tynkarskie i inne wykonawca ma obowiązek. Elementy robót, które podlegają dalszej obróbce służy do tego dziennik budowy. Weryfikacja projektów - firma projektowa ma obowiązek dostarczyć projekt z uzgodnieniami i akceptacjami plus oświadczenie że projekt został wykonany zgodnie z normami.

Radny A. Dobropolski - czy projekt jest weryfikowany ze specyfikacjami?.

Burmistrz MiG - zasada ciągłości i odpowiedzialności. Następny wchodzi w stan inwentarza i realizuje. Jest budżet i WPI i pewne rzeczy założone i podpisane realizuje się. Odnośnie funkcjonowania wewnętrznego następują pewne zmiany jak regulamin organizacyjny i inne rzeczy. Jestem kierownikiem jednostki i pewne regulacje funkcjonowaniu Urzędu przeprowadzam , ponieważ na mnie wymuszają pewne bieżące przepisy lub uważam to za celowe. Działania realizacyjne ustalane jest w gremium większym po przez budzet inwestycyjny czy operacyjny. Nie jestem alfa i omegą i powiem państwu jedno i macie to realizować. Z wieloma rzeczami się nie zgadzamy i dyskutujemy ale w końcu dochodzimy do pewnego konsensusu. Obowiązuje mnie zasada realizacji budżetu na pewnym poziomie wg obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa. Nie odpowiem panie Bogumile tak lub nie, bo albo pan tego nie rozumie, albo wymusza pan na mnie jedna odpowiedź. W czasie burzy 3 kamery zostały uszkodzone i w tej chwili naprawa ich, nie ma rzeczy w 100% odpornych na uszkodzenia.

Przewodnicząca RM - jestem zobowiązana odpowiedzieć na złożoną interpelację na ostatniej sesji. Pan Baranowicz składał interpelację aby przy projektowaniu kanalizacji na wsiach ująć w projektach przyłącze do każdej posesji. Pan Jan Baranowicz otrzymał odpowiedź.

Odczytała odpowiedź wydziału na złożoną interpelację. Załącznik nr 11

Radny J. Baranowicz - spotkałem się z podpisywanymi oświadczeniami odnośnie kanalizacji

- prosiłbym aby na oświadczeniu było nazwisko tego co zbierał te oświadczenia od mieszkańców. Później jest ciężko konfrontować, kto zbierał oświadczenia a co za tym idzie dochodzić czy jest podrobione czy nie.

Burmistrz MiG - jest to praktyczna uwaga i będziemy tego wymagać od projektantów.

Co do przyłączy do granicy działki poczyniliśmy uzgodnienia z panią Bakalarczyk, że jeśli kogoś wykreśla to w granicach działki i niech nie rusza naszej działki.

Pkt 9 -Sprawy różne.

Radny A. Brzozowski - jeśli chodzi o analizę wykonania inwestycji to po prostu dlaczego mamy formułować kolejne wnioski skoro wnioski wcześniejsze Komisji Rewizyjnej nie zostały zrealizowane. Wnoszę dzisiaj aby do sesji sierpniowej pan Burmistrz zechciał się do nich odnieść do tych które dotyczyły inwestycji. Ostatni wniosek dotyczący inwestycji brzmi następująco: "burmistrz podejmie decyzję w sprawach organizacyjnych i personalnych związanych z inwestycjami". Promocja i antypromocja - bardzo mi się podobał pkt dotyczący szpitala natomiast chciałbym jednak zwrócić uwagę że nasze wypowiedzi na sesji i komisji są antypromocją gminy . Nie należy tego robić bo skończy się kadencja a pewne słowa slogany pozostaną na wiele dłużej - apeluję o to. Rozumiem skąd takie głosy mogą się pojawić. Jeśli pewne uwagi są zbywane lub pomijane w trakcie wcześniejszych posiedzeń to zgłaszający je ma wrażenie że jest lekceważony. W trakcie ostatniej kontroli pracowało nam się dobrze i wnioski Bogumiła oceniam jako konstruktywne. Jest jednak kwestia ich sprzedania - jednak bym nie używał słowa przestępczość chociaż generalnie to Bogumił ma rację. Były jednak możliwości aby taką dyskusję prowadzić w gronie komitetu organizacyjnego maratonu. Jako Rada nie skorzystaliśmy co do wypowiedzenia się w kwestii zestawu miast partnerskich a takie uwagi państwo zgłaszacie w trakcie roku. Komuś Rozarito się przypomni bo to martwa współpraca , ktoś mówi o Kursku, Tczewie, po co taka współpraca, komisje nie pracowały nad tymi tematami. Dzisiaj nie mieliśmy mówić o maratonie tylko o stanowisku Komisji Rewizyjnej. Po raz pierwszy zadanie z planu pracy Komisji Rewizyjnej staje na forum sesji , dlaczego nie stawały nigdy sprawy wcześniejsze. Dlatego stawiam jako zadanie burmistrzowi aby na sesji sierpniowej zechciał odnieść na sesji sierpniowej się do innych wniosków Komisji Rewizyjnej. Chciałbym poprosić o reakcję pana Burmistrza bądź Rady na artykuł redaktora Rosiaka z 22 lipca w którym mówi, że burmistrz P. Downar przyznaje , że "koszty maratonu są zbyt duże" a na koniec akapitu stwierdza " jak na biegi tej rangi koszty nie są duże " . Chciałbym aby pan Rosiak zdecydował się co w końcu usłyszał od pana Burmistrza. W tym artykule pisze, że A. Brzozowski stwierdza, że koszty rozmów komórkowych u pana Dyrektora Lenkiewicza są wysokie a w fakturach i delegacjach pojawiają się duże braki i uchybienia". Ja nic takiego nie powiedziałem. Redaktor Rosiak nie zwracał się do mnie o wypowiedź i zastanawiam się jakiej techniki użył aby ten materiał napisać. Dziwię się ,że taki tekst ujrzał światło dzienne. Chciałbym zauważyć, że protokoły Komisji Rewizyjnej i odpowiedź kierownika jednostki są kserowane w sposób dowolny i w tychże protokołach są nazwiska. Ja nie wiem jak będzie się czuł prezes PZL E. Stawiarz gdy mieszkańcy będą pytać jego " panie Edwardzie za co pan wziął pieniądze bo w protokole KR jest taki zapis a na fakturze lub na umowie nie ma zakresu. Jest to przeoczenie i nie należy z tego protokołu robić aferę. Jestem zdruzgotany tym, że te protokoły poszły w materiałach na sesję, również do osób, które nie są radnymi. Efektem tego jest taki artykuł i nie wiem czemu to ma służyć. Pan Lenkiewicz przyjmuje uwagi i nie obraża się. Chciałbym aby pan Burmistrz zareagował na tego typu sprawy. 40 rocznica maratonu jest okazją szczególną i jeśli ktoś ma sentyment do tego i chęci to włączmy się do tej dyskusji, nikt nie zamyka się na głosy krytyczne. Jeśli staramy się o środki zewnątrz na maraton i ktoś czyta prasę regionalną i wszystko jest na "nie" to pieniędzy zewnątrz nie będzie. Tego typu publikacje niczemu nie służą. Pan Lenkiewicz jest na tyle człowiekiem normalnym, że te głosy krytyczne potrafi przyjąć. Nie rugajmy go za wszystko i jednocześnie za nic. Nie oczekujmy, że ktoś będzie dążył do obniżenia kosztów maratonu w sytuacji gdy zabieramy środki specjalne przez niego zgromadzone. Reasumując chciałbym żeby Burmistrz zechciał zareagować na tę publikację no i wnioski Komisji Rewizyjnej oczekuję na sesji sierpniowej.

Przewodnicząca RM - odczytała zaproszenie na festyn rodzinny w Mostnie.

Pani K. Kisała - odczytała stanowisko Zarządu Stowarzyszenia. Załącznik nr 12

Radny A. Dobropolski - sprawa gruzu na NZPOW kto go gromadzi. Kiedy zostanie zakończona inwestycja na Ofiar Katynia.

Burmistrz MiG - jeśli chodzi o gruz to w ubiegłym roku było jeszcze kruszenie gruzu i dobrze mieć wyznaczony pkt gdzie gruz nie znajduje się w lesie tylko w jednym miejscu zgromadzony. Jest to czasowe zgromadzenie gruzu.

Kierownik RiI - wnioski do WPI na 2006 jest zrobione zestawienie i jeśli ktoś jest zainteresowany mogę przekazać. Co do Ofiar Katynia - skończył się jeden etap tz usunięcie kolizji kablowej i energetyka przy okazji chce zmodernizować swoje elementy. Wykonanie tam nowej nawierzchni to kwestia trzech tygodni.

Radny R. Święcicki - jeśli chodzi o kruszenie i gromadzenie gruzu to jest teren gminny za ogródkami działkowymi i spokojnie można gruz kruszyć i gromadzić.

Burmistrz MiG - co mówi prawo o ochronie przyrody - przyjedzie inspektor z ochrony środowiska i nałoży na gminę karę dobową. Jeśli mamy pozwolenie na rozbiórkę to przy tym terenie nijako gruz jest przypisany do składowania go i nie ma kary dobowej.

Sołtys wsi Sarbionowo - prosimy o salę wielkości 130 m2. Ja nie ma pogody każda impreza kończy się niepowodzeniem. Mieszkańcy proszą o dużą salę. Uważam, że przy dobrej woli radnych i sprawa jest do załatwienia.

Kierownik RiI - ja zgadzam się z postulatami mieszkańcami. Tego obiektu nie można większego zrobić niż 91,5 m2 , jest to w granicach działki. Sala stara i nowa będzie miała 130 m2. Na to była zgoda i ja wydałem już polecenia.

Radny M Jacura - w materiałach otrzymaliśmy informację w zakresie degradacji środowiska. Na wcześniejszą sesję otrzymaliśmy informację od Nadleśnictwa w której pan Nadleśniczy stwierdza, że widać degradację środowiska gołym okiem. Uważam, że należy poprosić odpowiednie osoby na komisję lub sesję i temat przedyskutować i coś postanowić.

Burmistrz MiG - temat w sierpniu będziemy rozmawiać. Zaproszenia do odpowiednich służb poszły dawno i odbędzie się debata w tym temacie.

Radny J. Baranowicz - na sesji miesiąc temu powiedziane było, że Komisja Rozwoju Gospodarczego i Finansów przyjrzy się dwóm specyfikacjom na wykonanie hali sportowej w Smolnicy i wykonaniem później. Czy komisja się tym zajęła i czy są wypracowane wnioski.

Radny K. Witkowski - Komisja Rozwoju Gospodarczego nie zajmowała się tą sprawą ale obiecuję, że na następnej komisji sprawę omówimy.

Kierownik RiI - jestem do tematu budowa hali sportowej w Smolnicy przygotowany i jeśli trzeba to omówię lub na następnym posiedzeniu Komisji Budżetowej.

Radny A. Bójko - sprawa świetlicy w Sarbinowie - w okresie zimy na sali powinny być ustawione dwa stoły do tenisa aby czymś zająć młodzież. Jest prośba mieszkańców o większą świetlicę to zróbmy im taką świetlicę jaką chcą.

Burmistrz MiG - zaprosiliśmy panią sołtys aby na komisji budżetowej przedstawiła stanowisko mieszkańców wsi w tej kwestii. Rozważaliśmy różne warianty i ta koncepcja z żaluzjami łączenia dwóch sal jest uzyskała akceptację. 90m2 nie jest małą powierzchnią.

Radny K. Witkowski - okna na sali posiedzeń są niewykończone po remoncie. Czy jest możliwość aby zainteresować się tą sprawą i może w ramach gwarancji lub ktoś to dokończył bo chluby to nie przynosi Urzędowi. Proszę aby na najbliższej sesji ktoś powiedział co w tej sprawie się zrobi.

Radny B Ircha - bardzo się cieszę, że pan Burmistrz powiedział, że stanowisko Komisji Budżetowej jest dla pana wiążące , tylko takie stanowisko odnośnie dowozów nie było wiążące dla pana. Czy nie można by było pomyśleć nad inną lokalizacją świetlicy w Sarbinowie i wówczas można by pogodzić strony.

Burmistrz MiG - jest to w centrum wioski jedyna lokalizacja świetlicy.

Radny B Ircha - jeśli chodzi o protokoły Komisji Rewizyjnej są ogólnie dostępne i każdy ma do nich wgląd. Czasy ukrywania informacji dawno minęły. Nie wolno tu u nas mówić źle o władzy o Burmistrzu - chyba czasy nam się pomyliły. Ja bym się nie martwił tym , że jest zła opinia bo w Dębnie aż huczy od złych opinii. Pan Andrzej dobrze powiedział, że jak nie ma możliwości wypowiedzenia się gdzie indziej to na sesji się wypowiada , bo w końcu jest za późno i przysłowiową " żabę się połyka". Panowie ni bójmy się rozmawiać , bo jak będziemy rozmawiać wcześniej to na sesji nie będziemy już rozmawiać o tym.

Radny M Wyszyński - mam pytanie do kierownika Moździerza -z Komisją Rewizyjną byliśmy w Mostnie na inwestycji budowa chodnika. Zastosowano dziwny projekt, może wykonawca błędy popełnił. Od strony kościoła do posesji Radnego idzie chodnik równo z jezdnią. Za parę lat będzie kładziona nawierzchnia drogi i chodnik trzeba będzie poprawiać. Czy ktoś tego nie dopilnował czy jest to przeoczenie.

Kierownik RiI - projekt chodnika był uzgadniany z zarządca drogi. Zarząd Dróg powiatowych zażyczył sobie takie a nie inne parametry chodnika. Problem polega na tym, że sa różnice w rzędnych korony jezdni a krawędzi jezdni i to powoduje, że krawężnik chodnika jest w stosunku do korony jezdni wyżej lub niżej. Może to nie estetycznie wygląda ale wszystko jest zgodne z projektem.

Radny M Wyszyński - panie Zbyszku jeśli to jest zgodnie ze sztuką budowlaną to nadaje się do "Wajsa". Ja wszystko rozumiem ale za parę lat wyjdzie "cyrk" w momencie kładzenia dywaniku na jezdni. Podejrzewam, że projekt został wykonany za biurka i nikt terenu nie oglądał , albo niwelatorem ktoś obmierzył i tak wyszło.

Kierownik RiI - my się tu za dyskutujemy - ja mam projekt, pomiary i zapraszam do wydziału.

Sołtys wsi Sarbinowo - my w lipcu i w sierpniu składamy wnioski co chcemy zrobić na wsi i należy w styczniu do nas przyjąć i porozmawiać o planowanych inwestycjach. Miesiąc temu przyszedł do nas pan kierownik i my nie mamy już czasu jako mieszkańcy aby zastanowić się i prawidłowo wszystko zaplanować. Stawia nas się przed faktem dokonanym , albo dostaniemy te metry co wy chcecie albo w cale. Stawiam wniosek na temat chodników bo wiem, że będzie problem w Sarbinowie, jest własność i nikt mi do tej pory nie zgłasza. Daliśmy pieniądze z Rady Sołeckiej na budowę chodnika na cmentarzu i do tej pory nic się nie dzieje i będą problemy a koniec roku się zbliża. Prace inwestycyjne należy rozpoczynać w styczniu a nie w sierpniu.

Przewodnicząca RM - w związku z wyczerpaniem się porządku obrad XLIX sesji RM zamykam obrady i dziękuję za udział.

Protokołowała Przewodnicząca RM

E. Bajkiewicz Helena Sługocka

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Arkadiusz Mazepa 07-09-2005 09:42
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 07-09-2005
Ostatnia aktualizacja: - 07-09-2005 09:42