Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Testowy
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół z sesji XXI z dnia 31.01.2008


Protokół z przebiegu XXI sesji

Rady Miejskiej w Dębnie

w dniu 31 stycznia 2008 r.

Obrady sesji odbyły się w sali posiedzeń w Urzędzie Miejskim w Dębnie.

Godzina rozpoczęcia obrad 8.30.

Godzina zakończenia sesji 13.00

Obradom przewodniczyła - Helena Sługocka Przewodnicząca RM

Na wstępie Przewodnicząca RM otworzyła sesję i przywitała wszystkich obecnych na sali obrad.

Poinformowała, że na sali posiedzeń obecni są: Burmistrz Dębna, z-ca Burmistrza, kierownicy i dyrektorzy jednostek gminnych, kierownicy wydziałów Urzędu Miejskiego w Dębnie, radni powiatowi, sołtysi wsi, mieszkańcy gminy oraz prasa lokalna i regionalna.

Lista gości stanowi załącznik nr 1.

Burmistrz oraz Przewodnicząca RM podziękowali rodzeństwu Justynie i Jakubowi Żurawicz za uratowanie życia 9 -letniemu chłopcu, który topił się na plaży miejskiej w Dębnie.

Burmistrz wraz z Przewodniczącą RM wręczyli stypendia uczniom szkół za osiągnięcia w dziedzinie artystycznej oraz sportowej.

Stypendia artystyczne otrzymali:

Milena Palkaj

Sara Palkaj

Emilia Sługocka

Stypendium sportowe otrzymali:

Natalia Maciaszek

Dominika Mirek

Przewodnicząca RM - stwierdziła , że na stan 21 radnych Rady Miejskiej obecnych jest 19, co stanowi 90,47 % stanu ogólnego Rady.

Lista obecności radnych na sesji stanowi załącznik nr 2

Nieobecni radni: S. Lenartowicz, A. Jarmuszka.

Wobec czego Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Przewodnicząca RM - Informuję, że na wniosek Burmistrza do porządku obrad wprowadza się projekt uchwały nr 4 f w sprawie wykonywania budżetu na 2008 r. W pkt. 8 a dopisuje się odpowiedź na złożoną interpelację.

Pismo Burmistrza stanowi załącznik Nr 3.

Przewodnicząca RM - Kto jest za wprowadzeniem zmian do porządku obrad?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że zmiany zostały przyjęte.

Przewodnicząca RM - przedstawiła porządek obrad:

1. Sprawy regulaminowe:

a/ otwarcie sesji RM,

b/ stwierdzenie kworum,

c/ przyjęcie protokołów z przebiegu XIX i XX sesji RM.

d/ sprawozdanie Przewodniczącego RM o działaniach podejmowanych między

sesjami.

2. Sprawozdanie z działalności Burmistrza Dębna,

a/ pytania do sprawozdania,

b/ odpowiedzi na pytania,

c/ przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza Dębna.

3. Harmonogram zadań inwestycyjnych na rok 2008.

4. Podjęcie uchwał w sprawie:

a/ przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Dębno na lata

2008-2015.

b/ zarządzenia wyborów do samorządu mieszkańców wsi w sołectwie na terenie

gminy Dębno.

c/ zatwierdzenia planu pracy Rady Miejskiej w Dębnie na 2008 r.

d/ zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Dębnie na 2008 r.

e/ zatwierdzenia planów pracy komisji stałych Rady Miejskiej w Dębnie na 2008 r.

f/ wykonywania budżetu na 2008 r.

5. Sprawozdanie z pracy Rady Miejskiej za 2007 r.

6. Sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej za 2007 rok.

7. Sprawozdania z pracy komisji stałych za 2007 r.

8 Interpelacje i zapytania.

a/ odpowiedź na złożoną interpelację.

9. Odpowiedzi na zapytania

10. Sprawy różne.

11. Zamknięcie sesji RM.

Przewodnicząca RM - czy są uwagi do porządku obrad?

Uwag nie było.

Kto jest za przyjęciem porządku obrad XXI sesji RM z przyjętą zmianą?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, ze Rada przyjęła porządek sesji.

Przewodnicząca RM - informuję, że protokoły z przebiegu XIX i XX zostały sporządzone i wyłożone do wglądu w Biurze Rady. Dotychczas nie wniesiono uwag. Czy w dniu dzisiejszym ktoś z państwa Radnych chce wnieść uwagi odnośnie uwidocznionych zapisów w protokołach sesji.

Kto jest za przyjęciem protokołów z przebiegu XIX i XX sesji RM?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za 17

2 wstrzymujących

Stwierdzam, że Rada przyjęła protokoły.

================================================

PKT 1 d - sprawozdanie Przewodniczącego RM o działaniach podejmowanych między sesjami.

Przewodnicząca RM - złożyła sprawozdanie ze swojej działalności między sesjami.

Sprawozdanie Przewodniczącej RM - stanowi załącznik Nr 4

==========================================

PKT 2. Sprawozdanie z działalności Burmistrza Dębna,

Przewodnicząca RM - proszę Burmistrza o złożenie sprawozdania.

Burmistrz przedstawił sprawozdanie ze swojej działalności za okres od 21.XII.2007 do

31.01.2008 r.

Sprawozdanie Burmistrza stanowi załącznik Nr 5.

Przewodnicząca RM - czy są pytania do sprawozdania?

Radny R. Patkowski - pkt. 12 sprawozdania - ogłoszenia konkursu ofert na realizację zadań publicznych w roku 2008 w zakresie wychowania przedszkolnego na terenach wiejskich od miesiąca lutego a dzisiaj mamy już 31 stycznia. Prosiłbym o kilka słów czy te sprawy zostały już rozstrzygnięte. Jeśli chodzi o kwestie udziału Burmistrza w różnych spotkaniach to interesuje mnie efekt i cel spotkania w CZG 12, jaki to projekt ma być realizowany wspólnie z powiatem, jakie decyzje zapadły na Powiatowej Radzie Zatrudnienia, czego dotyczyło spotkanie Zarządu Eurodystryktu „Oderland Nadodrze”, jakie były efekty spotkania w naradzie rocznej w Policji w Myśliborzu, jakie były wyniki podsumowania działania województwa w 2007 r.

Burmistrz - zarządzenie 12 dotyczy przedszkola w Szkole Podstawowej w Barnówku - mogą oni na to zadanie otrzymać środki w drodze konkursu. Jesteśmy przed wejściem w życie nowej znowelizowanej ustawy, gdzie osoby fizyczne będą mogły otrzymać dotacje na prowadzenie przedszkola. Takie osoby pomału zgłaszają się tylko mają kłopot jak spełnić wszystkie wymogi. Sprawa spotkań - 18 grudnia spotkanie na Walnym w CZG 12- dotyczyło zmiany jednego paragrafu w statucie i dyskusji na temat gospodarki odpadami i składowania odpadów różnych gabarytówek pod pojemnikami do selektywnej segregacji odpadów i innych śmieci czyli brak zdyscyplinowania naszych mieszkańców. Witnica podjęła decyzję o zamontowaniu przenośnego monitoringu. Zastanawiam się czy nie kupić kamery i namierzać przez 2-3 doby konkretne pojemniki. Będziemy naklejać etykietki, że te rejony są monitorowane. Nikt nie będzie świadom, które pojemniki są monitorowane i nagrywane. Niektórzy mieszkańcy psują nam opinię w świetle innych gmin. Uważam, że takie działania trzeba będzie podjąć po rozpoznaniu potrzebnych środków na przenośny monitoring. Dyskusję na ten temat zaproponuje na stosownych komisjach. Następnie 18 01. 2008 r. spotkanie w Myśliborzu - w ramach programu Infrastruktury i Ochrony Środowiska jest możliwość złożenia wniosku na termomodernizacje budynków i powiat jest tym tematem zainteresowany. Znalazło to pewną akceptacje , liderem jest powiat i we wtorek odbędzie się druga runda rozmów. 22 stycznia w Myśliborzu na Powiatowej Radzie Zatrudnienia nastąpił wstępny podział środków Powiatowego Urzędu Pracy. Zatwierdzaliśmy nowe typy szkół tj. tworzenie nowych kierunków kształcenia zawodowego. Zespół Szkół w Dębnie nie złożył żadnego wniosku i pozostaje w dotychczasowym zakresie. 24 01. Kostrzyn posiedzenie Eurodystryktu - ciągle są prowadzone rozmowy nt. transgranicznej współpracy i składanie wniosków, zapewnienia sobie partnera plus spełnienie 1 z 4 wymogów wspólne projektowanie Polsko - Niemickie do INTERREGu. 25.01.2008 r. - narada roczna Policji - z wyników, które zostały przedstawione należy stwierdzić, że przestępczość spadła w powiecie a wykrywalności wzrosła o kilka punktów procentowych i wynosi 67%.

Radny M. Turów - z czego wynikało szybkie odejście pani J. Tylman na emeryturę.

Burmistrz - myślę, że w sprawach różnych ta dyskusja się odbędzie. Na moje ręce wpłynęło pismo protest osób, aby nie odwoływać pani Dyrektor Biblioteki, różne argumenty są przytaczane, są pisma osób fizycznych, którzy składają pisma na ręce pani Przewodniczącej z mniej lub więcej wybrednymi stwierdzeniami. Powiem tak - przychodzi okres emerytalny i kto przechodzi na emeryturę jest decyzją dwóch stron, takie jest orzecznictwo i prawo. Przedłużałem o rok czasu przejście na emeryturę pani Dyrektor. Przez ostanie 5 lat pani Dyrektor borykała się z remontem Biblioteki. Byłem świadom, że jest przydzielany dla gminy Dębno Złoty Laur Głównego Konserwatora zabytków i będzie wręczony w kwietniu ubr. Znaczna część zasług przypada również pani Dyrektor, dlatego tej decyzji nie podejmowałem. 7 marca Gmina Dębno otrzymała propozycję od Dyrektora Ewidencji i Konserwacji Zabytków w Szczecinie ażeby zorganizować Wojewódzkie Obchody Europejskiego Dziedzictwa Kulturowego, również nie był to stosowny moment wręczyć takie wypowiedzenie. Na przełomie sierpnia i września pani Dyrektor miała operację i dla rekonwalescencji wręcz nie wypadało mówić o tym aby pani Dyrektor przeszła na emeryturę i przesunąłem znów termin. Przed świętami też tego się nie robi bo w jednym przypadku zrobiła się awantura, zrobiłem to po świętach i po roku odwlekania decyzji. Na to możemy różnie patrzeć, czy wręczać czy nie wręczać. Wg ocen niektórych żaden termin niebyły wskazany. Pełniąc funkcję Burmistrza musiałem taką decyzję w którymś momencie podjąć. Pani Tylman ma wypowiedzenie w ciągu trzech miesięcy. Myślę, że na sesji 28 marca wszyscy podziękujemy pani Dyrektor za długoletnią pracę, przez 25 lat była Dyrektorem. Na tej samej sesji żegnać będziemy panią skarbnik, która z końcem marca przechodzi na emeryturę. Z końcem marca pani skarbnik odchodzi na emeryturę i będzie to moment aby tym dwóm znaczącym osobom naszego miasta podziękować za długoletnia pracę.

Radny R. Patkowski - pan Burmistrz wspomniał o piśmie które otrzymał od mieszkańców naszego miasta - ja też otrzymałem kopię pisma i jestem upoważniony do jego odczytania.

Przewodnicząca RM - do tematu wrócimy w sprawach różnych, ja też mam pisma do odczytania.

Radny R. Patkowski - to sformułowanie „brak konsensusu szybkiego przejścia”. Nikt nie kwestionuje praw pracodawcy. Kodeks pracy i Sąd to rozstrzygnie, ale wydaje mi się, że rzeczywiście można było się porozumieć o terminie i sposobie rozwiązania umowy o pracę.

Burmistrz - jak pan wspomniał pani dyrektor podała sprawę do Sądu i ta sala nie jest właściwie miejscem żeby mówić, roztrząsać te problemy, wiele spraw może i bolesnych dla pani Dyrektor byłoby poruszanych dlatego zostawmy to dla Sądu. Z tego względu ja nie odpowiem na pytania.

Przewodnicząca RM - czy są pytania do sprawozdania Burmistrza?

Pytań nie było.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem sprawozdania Burmistrza?

Stan radnych na sesji 19

Głosowanie: za 16

3 wstrzymujących

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie.

==============================================

PKT 3. Harmonogram zadań inwestycyjnych na rok 2008.

Przewodnicząca RM - proszę o wnioski komisji.

Komisje przyjęły harmonogram zadań inwestycyjnych.

Przewodnicząca RM - czy są pytania do harmonogramu zadań inwestycyjnych na rok 2008?

Przewodnicząca RM - Pytań nie było

Kto jest za przyjęciem harmonogramu zadań inwestycyjnych zadań na 2008 r.?

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za 17

1 wstrzymujący

Stwierdzam, że Rada przyjęła harmonogram. Załącznik Nr 6.

===================================================

PKT 4a - podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Dębno na lata 2008-2015.

Przewodnicząca RM - proszę o wnioski komisji.

Komisja Oświaty, Kultury i Spraw Publicznych przyjęła Strategię.

Czy są pytania do Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych?

Radny M. Turów - tylko jedna komisja nad tym prawowała, a materiał jest obszerny mam prośbę, aby Komisja Oświaty kultury i Spraw Publicznych przedstawiła wypracowane wnioski do tego ważnego i obszernego materiału.

Radny J. Sypniewicz - strategia została przyjęta. Komisja Oświaty kultury i Spraw Publicznych nie wypracowała wniosków.

Przewodnicząca RM - ta strategia była opracowywana na kilku spotkaniach, w których uczestniczyli radni i liczne gremia innych środowisk. Ten materiał był dogłębnie przeanalizowany. Mam prośbę, ta informacja dotarła do pani Kierownik, są tam błędy literowe i należy je poprawić. Niektóre z nich zmieniają znaczenie słowa.

Radny M Turów - wniosek - nie zauważyłem w planie pracy Komisji Oświaty Kultury i Spraw Publicznych na 2008 r. analizy realizacji Strategii przynajmniej w połowie tego roku. W związku z tym chciałbym prosić aby analiza tego materiału odbyła się jeszcze na jednej komisji.

Radny A. Kaczmarczyk - analiza Strategii odbędzie się po roku czasu czyli w styczniu 2009 r.

Byłoby wskazane aby inne komisje tym tematem się zajęły.

Przewodnicząca RM - Kto jest za podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Dębno na lata 2008-2015?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: 13

6 wstrzymujących

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę Nr XXI/131/2008. Załącznik Nr 7.

==================================================

PKT 4 b - projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów do samorządu mieszkańców wsi w sołectwie na terenie gminy Dębno.

Przewodnicząca - proszę o wnioski komisji.

Komisja Oświaty Kultury i Spraw Publicznych przyjęła projekt uchwały.

Przewodnicząca RM - czy są pytania do projektu uchwały.

Radny R. Patkowski - kwestia natury formalnej - proszę o kilka słów wyjaśnienia do tej uchwały.

Radny M. Turów - w kwestii formalnej, żeby nie było zarzutów w naszą stronę, że nie informujemy Rady o niedopatrzeniach czy niedoróbkach w projektach uchwał. Dlaczego w projekcie uchwały brakuje uzasadnienia i myślę, że tą sprawą powinna też zajmować się Komisja Infrastruktury Wiejskiej a nie tylko Komisja Oświatowa.

Burmistrz - sołtys wsi Dolsk złożył rezygnację z powodów osobistych nie podając przyczyny. Wieś nie mając sołtysa musi wybrać nowego. Są jeszcze dwie rezygnacje z Rad Sołeckich jednak w tych przypadkach Rada nie podejmuje uchwały.

Przewodnicząca RM - rozumiem, że to się znajdzie w uzasadnieniu do uchwały, że te wybory wynikają z rezygnacji Sołtysa.

Przewodnicząca RM - odczytała projekt uchwały. Kto jest za podjęciem uchwały w sprawie zarządzenia wyborów do samorządu mieszkańców wsi w sołectwie na terenie gminy Dębno.

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za 13

6 wstrzymujących

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę Nr XXI/132/2008. Załącznik Nr 8

==============================================

PKT 4 c - projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Rady Miejskiej w Dębnie na 2008 r.

Komisje przyjęły projekt planu pracy RM na 2008 r. ze zmianą: z miesiąca lutego informację z działalności WTZ należy przenieść na marzec.

Przewodnicząca RM - czy są pytania do projektu uchwały?

Kto jest za podjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Rady Miejskiej w Dębnie na 2008 r. ze zmianą WTZ na miesiąc marzec?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę Nr XXI/133/2008. Załącznik Nr 9

==============================================

PKT 4 d- projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Dębnie na 2008 r.

Komisje przyjęły projekt planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2008 r.

Radny P. Chrobak - zmienił się zapis pkt. 3 w informacji na końcu planu pracy KR na brzmienie: W sprawach bieżących komisja rozpatrywać będzie raz na kwartał działalność burmistrza, skargi zażalenia i interwencje oraz omawiać będzie materiały na sesję. Komisja kontrolowanemu wysyła informacje i zakres kontroli. Odnośnie spraw godła i flag - komisja po kontrolach w różnych placówkach widzi, że są różne godła i to należy ujednolicić w/g przepisów.

Przewodnicząca RM - skargi Komisja Rewizyjna rozpatrywać będzie nie raz na kwartał, a tak jak

one wpłyną. Nieścisłość się wkradła i należy to wpisać w sprawach bieżących.

Czy są inne pytania do projektu uchwały?

Pytań nie było

Przewodnicząca RM - odczytała projekt uchwały. Kto jest za podjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Dębnie na 2008 r?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę Nr XXI/134/2008. Załącznik Nr 10

================================================

PKT 4 e - projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy komisji stałych Rady Miejskiej w Dębnie na 2008 r.

Przewodniczący poszczególnych komisji RM przedstawili zamiany do planów pracy komisji

wypracowane na posiedzeniach komisji.

Czy są inne propozycje zmian do planów pracy pozostałych komisji RM?

Innych propozycji zmian nie było.

Przewodnicząca RM - Kto jest za przyjęciem planu pracy Komisji Oświaty Kultury i Spraw

Publicznych?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że plan pracy Komisji Oświaty został przyjęty.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem planu pracy Komisji Infrastruktury Wiejskiej i

Ochrony Środowiska?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła plan pracy Komisji Infrastruktury Wiejskiej.

Przewodnicząca RM - Kto jest za przyjęciem planu pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego i

Finansów?

Stan radnych na Sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada przyjęła plan pracy Komisji Budżetowej.

Przewodnicząca RM - czy są pytania do projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia planów

pracy komisji stałych RM na 2008 r.?

Pytań nie było.

Przewodnicząca RM - odczytała projekt uchwały. Kto jest za podjęciem uchwały w sprawie

zatwierdzenia planu pracy Komisji stałych Rady Miejskiej w Dębnie na 2008 r.

Stan radnych na sali 19.

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę Nr XXI/135/2008. Załącznik Nr 11

===================================================

PKT 4 f - projekt uchwały w sprawie wykonywania budżetu w 2008 r.

Komisja Rozwoju Gospodarczego i Finansów przyjęła projekt uchwały.

Skarbnik Gminy - omówiła projekt uchwały.

Przewodnicząca RM - czy są pytania do projektu uchwały.

Pytań nie było.

Przewodnicząca RM - odczytała projekt uchwały. Kto jest za podjęciem uchwały w sprawie wykonywania budżetu w 2008 r.?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę Nr XXI/136/2008. Załącznik Nr 12

Przewodnicząca RM - ogłosiła przerwę w obradach.

==================================================

PKT 5 - Sprawozdanie z pracy Rady Miejskiej za 2007 r.

Pani Przewodnicząca złożyła sprawozdanie z pracy Rady Miejskiej za 2007 r.

Kto jest za przyjęciem sprawozdania z pracy RM za 2007 r.

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie. Załącznik Nr 13

======================================================

PKT 6 - Sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej za 2007 rok.

Proszę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o złożenie sprawozdania z pracy Komisji.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej P. Chrobak odczytał sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej za 2007 r.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem sprawozdania z pracy Komisji Rewizyjnej za 2007r?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie. Załącznik Nr 14

========================================================

PKT 7 - Sprawozdania z pracy komisji stałych RM za 2007 r.

Przewodnicząca RM - proszę przewodniczących komisji o przedstawienie swoich sprawozdań.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów przedstawił sprawozdanie z pracy Komisji Budżetowej, komisji wspólnych oraz z pracy komisji Infrastruktury Wiejskiej i Ochrony Środowiska ze względu na nieobecność na sesji przewodniczącego i z-cy przewodniczącego Komisji.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem sprawozdania z pracy Komisja Infrastruktury Wiejskiej i Ochrony Środowiska za 2007 r.?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że sprawozdanie zostało przyjęte.

Kto jest za przyjęciem sprawozdania z pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów za 2007 oraz Komisji wspólnych RM

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie.

Przewodniczący Komisji Oświaty kultury i Spraw Publicznych A. Kaczmarczyk przedstawił sprawozdanie z pracy komisji za 2007 r.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem sprawozdania z pracy Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Publicznych za 2007 r.

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie.

Sprawozdania z pracy komisji RM stanowią załącznik Nr 15

===================================================

PKT 8 - Interpelacje i zapytania.

Przewodnicząca RM - proszę o zadawanie zapytań i składanie interpelacji.

Radny A. Dobrowolski - złożył interpelację.

Interpelacja stanowi załącznik Nr 16

Przewodnicząca RM - odczytała interpelację złożoną na ostatniej sesji i udzieloną odpowiedź.

Interpelacja oraz odpowiedź na interpelację stanowią załącznik Nr 17

===================================================

PKT 9. Odpowiedzi na zapytania.

Zapytań nie było.

==========================================

PKT 10 Sprawy różne.

Radny Z. Marszałek - sprawa karetki pogotowia - wiadomym mi jest, że od 17 stycznia karetka pogotowia oddelegowana została do Mieszkowic. Czy panie Burmistrzu w tej sprawie mamy jakąś koncepcję.

Burmistrz - w piątek otrzymałem pisemną odpowiedź iż lekarz wojewódzki wraz z pełnomocnikiem wojewody wystąpili do ministra Zdrowia o zmianę wojewódzkiego planu zabezpieczenia medycznego w tym kierunku aby karetka specjalistyczna wraz z lekarzami pozostała w Dębnie. Na dzień dzisiejszy jest to okres przejściowy i ta karetka tam funkcjonuje. Informowałem państwa, że część powiatu gryfińskiego nie może być obsłużona w ustalonych standartach. Była to decyzja wojewody aby jedną od nas karetkę przesunąć. Ministerstwo Zdrowia przydziela i9lośc karetek wynikających z długości dróg krajowych i mieszkańców. Na województwo Zachodniopomorskie przypada 76 karetek specjalistycznych i 76 podstawowych. Pojawiła się trudność w transporcie chorych ewentualnie do Szczecina czy Gorzowa. Do tej pory pan Dyrektor zlecał taką usługę dla pogotowia. Podjęliśmy rozmowy aby przejąć karetkę pogotowia od Straży Pożarnej ale tu wymaga to pewnej procedury. Od 10 lat pojazd ten stoi niewykorzystany. Chcemy dopiąć ażeby karetka zafunkcjonowała w szpitalu. W ocenie lekarza wojewódzkiego powinno nam to wystarczyć. Sprawa zakupu przez gminę karetki - jest to duży koszt zakupu, a potem roczny koszt utrzymania zespołu wyjazdowego karetki. Dla naszego bezpieczeństwa ważne jest aby szpital ta karetkę miał. Myślę, że ta karetka ze Straży Pożarnej będzie właściwa, ale musi być zachowana procedura przejęcia jej.

Podwójny Józef - czy karetka w Straży Pożarnej jest z wyposażeniem medycznym.

Dyrektor Szpitala - jest z wyposażeniem i gotowa do użytku.

Radny A. Dobrowolski - jak Burmistrz zamierza rozwiązać wakat Skarbnika Gminy - czy w ramach konkursu.

Burmistrz - w stosunku do Skarbnika Rada musi zaakceptować i podjąć w tym celu uchwałę. Przyznam się szczerze, że mam takiego kandydata do zaproponowania Radzie. Stoję na stanowisku, że powinna to być osoba pracująca w Urzędzie, ponieważ ma wiedzę historyczną, wie jakie są finanse gminy, tak żeby płynnie przyjąć na siebie obowiązki Skarbnika. Osoba zewnątrz tej wiedzy nie ma.

Przewodnicząca RM - wpłynęły pisma od podmiotów w sprawie wypowiedzenia umowy o pracę z panią Dyrektor Biblioteki .

- od pana Lecha Łukasiuka

- opinia radcy prawnego,

- drugie pismo od pana Lecha Łukasiuka w sprawie udzielenia odpowiedzi na pierwsze pismo nazywając to pierwsze pismo skargą. W związku z tym, że skarga ma pewne procedury rozpatrywania przez Komisję Rewizyjną, zwrócę się jutro z pismem o przedłożenie zgody na piśmie pani J. Tylman by skarżący mógł w jej imieniu działać zgodnie z procedurami. Skarga na działalność Burmistrz będzie mogła być rozstrzygnięta uchwałą na sesji lutowej.

W tym miejscu Przewodnicząca RM odczytała pismo od mieszkańców Dębna jako protest na działanie Burmistrza Dębna oraz od pracowników Biblioteki Publicznej.

Jest to materiał, który wpłynął w tej chwili i co może w tej sprawie zrobić Rada - po otrzymaniu od pana L. Łukasiuka zgody pani Dyrektor na potraktowanie tego pisma jako skargi i działania w jej imieniu przez pana L. Łukasiuka, możemy sprawę skierować do Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza i podjąć stosowną uchwałę na sesji lutowej. Wiem, że sprawa została skierowana do Sądu i sprawy kadrowe rozstrzygnie tylko i wyłącznie Sąd. Komisja Rewizyjna rozpatrzy skargę pod względem co może Rada. Zgodnie z tym co nam napisał w opinii radca prawny Rada nie ma wpływu na decyzje Burmistrza, w związku z tym tak sprawa wygląda.

Pisma i opinia prawna znajdują się w dokumentach skarg.

Przewodnicząca RM - czy są pytania?

Radny M. Turów - może nie pytania pani Przewodnicząca - wokół tej sprawy jest tak głośno, jest tyle niezadowolenia wyrażonych w tych odczytanych przez panią pismach, myślę, że każdy łącznie z panią powinien to skomentować, przynajmniej wyrazić jakieś swoje stanowisko. Burmistrz milczy, bo to tak jak pani powiedziała, Burmistrz jest pracodawcą w stosunku do pani J. Tylman i miał prawo akurat taki krok poczynić. Ale naprawdę słowo wyjaśnienia się należy. O tym, co pisze prasa, co piszą mieszkańcy ilu mieszkańców tym się zainteresowało, jakie jest niezadowolenie społeczne nie można zbywać tym, że Komisja Rewizyjna się sprawą zajmie.

Burmistrz - co do powodów odmawiam dyskusji na tej sesji, ponieważ są to relację pomiędzy panią Dyrektor a mną. Pani Dyrektor podjęła decyzję, że będzie to rozpatrywać Sąd Pracy i ja dzisiaj nie będę na ten temat dyskutować ze względu na właśnie szacunek dla pani Dyrektor za jej zasługi. Nie ma potrzeby tu o tych sprawach mówić i ranić panią Dyrektor. Druga rzecz są liczne protesty, ale jest grupa ludzi, która mówi, że jest wiek emerytalny i należy na tą emeryturę przejść. Czy ja miałem wychodzić z inicjatywą zbierania podpisów, sondowania mieszkańców jak mam tą sprawę rozpatrywać. Moim obowiązkiem jest podejmować takie decyzje takie mam upoważnienia i taką decyzję podjąłem. Natomiast na szacunek do dorobku i osiągnięć pani Dyrektor publicznie tego nie powinniśmy roztrząsać takie jest moje zdanie, pan może mieć inne.

Radny M. Turów - jeżeli dojdzie do tego i w tej sprawie będzie troszkę inaczej niż pan pomyślał to, kto poniesie koszty sądowe związane z przywróceniem do pracy pani Dyrektor, z czyich pieniędzy to zostanie uregulowane.

Przewodnicząca RM - poczekajmy na wyrok Sądu, wchodzimy tu w jakąś niedobrą dyskusję.

Radny A. Brzozowski - mam prośbę do pana Lecha Łukasiuka, czy zechciałby wyjaśnić co to znaczy bolszewicka subtelność.

Pan Lech Łukasiuk - jest to tak jednoznaczne, że nie należy nikomu tego wyjaśniać.

Radny A. Brzozowski - panie Lechu jeśli wolno się do pana tak zwrócić właśnie nie jest to jednoznaczne. Może byłbym panu zobowiązany.

Pan L. Lukasiuk - odmawiam odpowiedzi tak jak pan Burmistrz.

Radny B. Feliks - ja nie będę się odnosił do sprawy pomiędzy panią Dyrektor a Burmistrzem, rozstrzygnie to Sąd i każdy w swoim umyśle i opiniach. Mam prośbę do pana Łukasiuka - trochę czuję dyskomfort i oburzenie, pan w jakiejś części urąga panu Burmistrzowi że robi pan z niego marionetkę w takich sprawach. Ta decyzja była suwerenną pana Burmistrza, a nie decyzją koalicji. Ja o tej sprawie dowiedziałem się 15 stycznia, gdy były już w tej sprawie pisma. Czuję się oburzony, bo jestem w tej koalicji, że pan mimochodem puszcza sobie tego typu pisma. Jest to suwerenna decyzja Burmistrza i nie wciągać w tą sprawę innych.

Pan L. Łukasiuk - ja sobie tego nie wymyśliłem proszę pana i jest mi miło w tej chwili, że nie wszyscy członkowie rządzącej koalicji pod tym się podpisali. Ja nie pisałem tego gołosłownie, ale w oparciu o relacje wynikające z rozmowy pani Dyrektor z panem Burmistrzem, który wyraźnie powiedział, że jest to wola koalicji.

Radny A. Dobrowolski - chyba źle się dzieje, że tyle złej krwi w tej chwili poszło w miasto i poza miasto. Jeżeli jest protest pracowników, jeżeli o tym pisze prasa: 15 stycznia Myśliborskie Wieści, 17 stycznia Kurier, 26-27 Gazeta Lubuska - jednak coś się stało i nie można przejść do porządku dziennego. Sprawa ta wywołała takie, a nie inne reakcje. Pan Burmistrz jest suwerenem w swoich decyzjach i to jego prawo i praktycznie większość tego nie kwestionuje. Wszyscy zadają sobie pytanie o formę i styl. Czy tak musiało być, czy to przyniosło splendoru nam wszystkim, o tym ludzie rozmawiają i nie tylko na poziomie Dębna, ale i na poziomie powiatu, na poziomie Książnicy Zachodniopomorskiej bo o tym też trzeba powiedzieć. Oczywiście każdy ma prawo do emerytury i każdego z nas kiedyś to spotka i będzie musiał odejść, aby ktoś przyszedł młodszy i zastąpił. Mieszkamy tutaj i praktycznie wszyscy się znamy, szanujmy się więc. Można wszystkie trudne sprawy kadrowe rozwiązać elegancko w rękawiczkach gdzie jedna i druga strona jest zadowolona. Chyba że są inne sprawy o których nie wiemy i pan Burmistrz nie może i nie chce dzisiaj rozmawiać. Jest rzymska maksyma i powinniśmy się nią kierować „więcej znaczy rozum niż siła”.

Przewodnicząca RM - proszę państwa posłużę się tej elegancji własnym przykładem. Kiedy pracowałam jako Dyrektor Poradni pod zarządem powiatu przy władzach tego miasta. Po wyborach do Rady tamtej kadencji usłyszałam na twarz w moim gabinecie, „rozmawiałem z Burmistrzem jeżeli nie zrobi tego co chcemy to powiedziałem, że ustrzelimy waszą Przewodniczącą” - to były te białe rękawiczki. Odeszłam na emeryturę sama bo wiedziałam, że w którymś momencie to ustrzelenie się szykuje. Milczałam długo, długo, dlatego o czym to mówić, wiek emerytalny, ale można odejść w wielkim hałasie. Ja się teraz zastanawiam w tej chwili czy ci, którzy się podpisali do końca wiedzą co robią? - ja nie wątpię w to czy do końca kochają panią Dyrektor, bo ja też panią Dyrektor kocham, szanuję, lubię bo jest moją koleżanką, ale boję się też takiej sytuacji, że takie nagłośnienie tej sprawy, próbuje wciągnąć panią Dyrektor mimo wszystko w jakąś rozgrywkę polityczną i nie chciałabym aby pani Dyrektor zasłużona i na prawdę wspaniała kobieta była w cudzysłowie „czołgana politycznie” przez różne osoby, tylko po to aby wokół jej osoby było dużo hałasu, który jej zaszkodzi. Proszę państwa bo jeśli się zbiera podpisy po domach to jedni mówią tak podpiszemy, a drudzy mówią a co to taki pałac kultury przyzwyczaiła się taka chce do śmierci zostać, dużo ludzi młodych czeka na pracę. Po co pani Dyrektor takie skłócenie środowiska i osoby, po co nam te negatywne opinie. To wszystko ma dwa końce. Ja bym chciała aby panią Dyrektor uszanować, uhonorować i rozmawiałam z panią Dyrektor, pytałam czy mam rozmawiać z Burmistrzem, była na tyle honorowa i powiedziała mi nie, nie chcę rozmowy, chcę aby to pozostało tak jak jest. Ja się tego trzymam. Chciałabym aby wszelkie kłótnie wokół tego tematu rozstrzygnął Sąd, to co może zgodnie z prawem rozstrzygnie Rada, ale cała reszta - apeluję do was drodzy państwo to ma dwa końce. Awantura przeminie, ale będą się ciągnęły jakieś dziwaczne opinie wokół pani Dyrektor a ona w tym mieście żyje, będzie tutaj, będzie pracowała jak nie w Bibliotece to społecznie w innej formie dlatego bardzo proszę o szacunek dla jej osoby i myślenie również o tej sprawie.

Radny A. Dobrowolski - powiedziała pani tutaj konkretne zdania, które tutaj padły i nie mogę je przemilczeć. Znamy się ponad 30 lat. Mówiła pani o rozmowie w gabinecie, ta rozmowa była między mną a panią. Gdy przyszedłem rozmawiać powiedziałem takie zdanie „chciałbym aby o tym pani dowiedziała się ode mnie, a nie od kogoś lub plotek - było tak? - Nie było. Wobec tego ja mam pamięć historyczną. Mówiła pani o głowie - przed tym spotkaniem było spotkanie u pana Burmistrza, który poprosił mnie jako Kierownika wydziału Oświaty i powiedział pewne zdanie, nie będę go tu cytował, Burmistrz je pamięta doskonale. Nie potrzebne były te słowa, bo pani je wszystkie przekręciła.

Przewodnicząca RM - ja tylko przywołałam elegancję, ja nie wracam do historycznych wydarzeń, ale wiem jak działa propaganda, wiem jak słowa bolą, wiem jak są czasem bolesne i dlatego uprzedzam, że to co w tej chwili dzieje się wokół osoby pani Tylman może mieć przełożenie nie tylko w dobrych intencjach i obrony ale może jej społecznie szkodzić i przed tym bym przestrzegała.

Radny R. Patkowski - to nie jest kwestia odwagi tylko kwestia smaku. W takim razie nie kojarzę jakie wrogie siły polityczne stoją za panem Łukasiukiem. Chciałem powiedzieć, że ci akurat, którzy bronią panią Dyrektor podpisują się imieniem i nazwiskiem. Do tej pory ci, który wpływali i podejmowali decyzję o odwołaniu pani Dyrektor pozostają anonimowi. To jest kwestia problemu.

Burmistrz - kwestia problemu i kwestia podpisu - tak swoim autorytetem i swoją osobą podpisałem się pod tym. Jak pan wie, co jakiś czas odbywają się wybory i te sprawy są jednym z czynników oceny mojej osoby. Ja podlegam wyborom co 4 lata a pani Dyrektor nie maiła wyborów przez 25 lat. Ja taką decyzję musiałem podjąć.

Radny B. Feliks - jest tutaj bardzo dużo takich niedopowiedzeń, można bardzo łatwo sterować opinią publiczną. Mi imponują tacy ludzie jak mój kolega pan Adam, pani Przewodnicząca, którzy mimo że osiągnęli wiek emerytalny nadal uczestniczą w życiu publicznym, nadal uczą, nadal działają na rzecz miasta. Wydaje mi się drodzy goście i radni może tą drogą pójść. Nie rozdmuchiwać sprawy bo faktycznie jak mówi pani Przewodnicząca, każdy kij ma dwa końce. Wcześniej czy później może uderzyć w drugą stronę. Może należy nadal służyć dobra radą, umiejętnościami i swoja długoletnią praktyką młodszym. Tego typu wojenka do niczego nie doprowadzi. Sprawa od strony prawnej rozstrzygnie się w Sądzie to nie nam tutaj „szabelki ostrzyć”.

Radny A. Brzozowski - prośba do kolegi Dobrowolskiego, aby po łacińsku, po polsku powiedział swoim znajomym, kolegom, przyjaciołom żeby zwyciężył rozum a nie plotka. Środowisko, które całą akcją animuje posługuje się plotką i jeszcze pokrewnym arsenałem. Zeszliśmy z tematu zasadniczego na podrzędny. To że ten akt nie był w takiej formie jaki można było oczekiwać, ale nie nam o tym się wypowiadać bo nas tam nie było. O tym wiedzą tylko dwie osoby na Sali pani Dyrektor i pan Burmistrz. Można ubolewać, że do tego doszło. Pani Przewodnicząca podjęła działania aby ten stan rozwikłać i wyjaśnić lecz nie zechciano skorzystać z tego. Czy decyzja koalicyjna - skoro plotka już poszła to nie ma sensu kopać się z końmi, czas pokaże. Nawiązał bym do tego, że były dyskusje i w tej kadencji i poprzedniej na tema spraw kadrowych , osób którzy odchodzą na emerytury to dotyczyło nauczycieli. Rada tamtej i tej kadencji w tej materii swoje zdanie już wypowiedziała. Jak widać tutaj ta dyskusja zeszła na tory poboczne, polityczne ze szkoda dla meritum sprawy. Ubolewam, że osoba którą znam od lat regionalista, używa takiego sformułowania, ale no cóż może niezbyt często panie Lechu o historii rozmawialiśmy, może pan nie doświadczył tego ani nie miał pan w rodzinie kto by doświadczył tej bolszewickiej subtelności. Ja pana znam z drugiej strony z tej bardziej ciekawej. Są decyzje trudne i mam prośbę do kolegów opozycyjnych, nie widzę potrzeby podgrzewania tej atmosfery. Ja nie mam możliwości aby coś tu w tej sprawie zrobić. Swoje zdanie o pani Dyrektor wypowiadałem. Do Burmistrza można mieć zastrzeżenia co do polityki kadrowej na przestrzeni tych kilku lat. Skoro plotka taka, że ja lub koalicja ma przemożny wpływ na kreowanie tej polityki kadrowej, to panie Burmistrzu niech słowo stanie się ciałem. Może by pan zechciał posłuchać koalicji lub sam jej zaproponować takie dysputy na ten temat. To co powiedział kolega Feliks, szanujemy pana Burmistrza i nie chcemy tej sfery uprawnień naruszać. Ta decyzja zbiegła się nad dyskusją na budżetem i wydawaniem środków na Merkuriusz. Mamy prawo jako radni wypowiadać się zwłaszcza na temat sfery budżetowej. Krytyczne były głosy na temat jednostek, spółek komunalnych. Tam gdzie możemy to należy mówić o faktach i trzymać się o meritum sprawy. Jest to nie miło sytuacja i pan Burmistrz wyjaśniał, że zwlekał z podjęciem decyzji. Nie mnie i nie nam wnikać w te sprawy. Zgadzam się z panią Przewodniczącą i wyczuwa się tu jakby lincz na Burmistrzu, że ośmiela się prowadzić własną politykę kadrową. Szanuje suwerenność w tej materii Burmistrza mimo, że niekiedy są te decyzje inne niż bym ja oczekiwał.

Rada A. Kaczmarczyk - małe sprostowanie, że nie mam wieku emerytalnego to dopiero za kilka 13 lat.

Pan Lech Łukasiuk - chciałem przeprosić pana Burmistrza za słowa bolszewickiej subtelności, było to skutkiem pewnym emocji.

Radny R. Patkowski - jest tu kwestia sposobu rozwiązania tej sytuacji. Skierował do obecnych na sali powiedzenie po łacinie „cokolwiek czynisz nie oczekuj końca”

Radny J. Mazurowski - proszę panie Burmistrzu uruchomić odpowiednie służby właściwym będzie pan Kornaś. Skrzyżowanie Włościańska Kostrzyńska przy nowym NETTO znajduje się rów jest w nim woda i przelewa się na jezdnię asfaltową. Woda przy mrozach zamarza i stwarza niebezpieczeństwo. Prosiłbym o naprawienie tej sytuacji.

Radny M. Turów - mam prośbę do organizatorów kwesty, Burmistrza chodzi o orkiestrę świątecznej pomocy - młodzież, która kwestuje co rok stoi bliżej kościoła, a w tym roku stali przy samym wejściu w przedsionku. Są organizatorzy i można raz lub dwa razy dzienni przejechać i zobaczyć jak te osoby tę funkcję sprawują. Druga sprawa - moja refleksja szkoda, że wystąpieniu noworocznym pana Burmistrza zabrakło krótkiej wzmianki o tym, że przebiegał maraton w poprzednim roku. Pan Burmistrz powiedział wszystkich ważnych imprezach, uroczystościach a nie wspomniał o maratonie.

Burmistrz - w ubr bardzo dużo się działo i starałem się wspomnieć o tych wydarzeniach sporadycznych. Nie mówiłem o wydarzeniach cyklicznych, one mają swój kalendarz, swoja historię i miejsce nie chciałem zanudzać gości, którzy przyjęli zaproszenie. Co do kwesty - zgoda na kwestowanie jest wydawana na szczeblu ogólnokrajowym nie przez Burmistrza czyli zgoda na zbiórki pieniężne w miejscach publicznych. Granice działek w obrębach kościołów podejrzewam, że ten przepis nie został złamany. W Dębnie nie możemy tego zarzutu postawić. Powiem tak cel jest szczytny i pokażcie mi przedsięwzięcie gdzie młodzież tak się garnie - jest przede wszystkim cel wychowawczy. Popieram tą inicjatywę, nasz szpital też korzysta ze środków Wielkiej Orkiestry.

Radny A. Kaczmarczyk - byłem uczestnikiem Wielkiej Orkiestry i co zrobić aby w DOK znalazło się więcej ludzi, młodzież również czeka na nas radnych i innych. Potrzeba trochę więcej uczucia, należy wesprzeć tych co cały dzień chodzą kwestują.

Radny A. Brzozowski - chcę podziękować koledze Turowowi za wypowiedź o maratonie - zgadzam się że o maratonie należałoby wspomnieć. Należałoby aby o nadchodzącym jubileuszowym maratonie porozmawiać. Razem z Dutkiewiczem chcielibyśmy się podzielić wrażeniami z Tczewa. Te wzorce są wprost do zastosowania u nas i wielu przypadkach można się od nich uczyć jak promowanie miasta lub organizowanie wystaw.

Przewodnicząca RM - w związku z wyczerpaniem się porządku obrad XXI sesji zamykam obrady i dziękuję za udział.

===============================================

Protokołowała Przewodnicząca RM

E. Bajkiewicz Helena sługocka

12

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Emilia Jenda 25-04-2008 12:35
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 25-04-2008
Ostatnia aktualizacja: - 25-04-2008 12:35